We hebben nog geen foto’s van de 997 Turbo, maar Porsche liet al weten dat dit model, verwacht voor 2006, zal uitgerust zijn met de VTG “variable turbine geometry”. De turbo met variabele geometrie wordt al veel gebruikt bij dieselmotoren, maar leverde nog problemen op met benzinemotoren. Problemen die nu overkomen zijn.
1000 °C
Met de hulp van Borg Warner Turbo Systems is Porsche er in geslaagd om een betrouwbare benzinemotor te ontwikkelen met een VTG, ook al bereiken de uitlaatgassen bijna 1000 °C. Het op punt stellen was, en zo kunnen we het ons wel voorstellen, vervelend, maar Porsche en hun partner zijn er in geslaagd door ondermeer gebruik te maken van materialen uit de ruimtevaart. Dit zal dus aan de toekomstige 911 Turbo toelaten om een hoog koppel te ontwikkelen bij een laag toerental en de algemene prestaties van de Porsche te verbeteren. Deze technologie zou ook moeten bijdragen aan een verminderd brandstofverbruik.
Foto’s: 996 Turbo en het hart van het VTG systeem.
Bron : Porsche
Ontdek meer inzichten
Porsche