Terwijl de McLaren P1 en de LaFerrari strijden om de troon bij de supercars, geeft Porsche ze lik op stuk. De 918 Spyder zal binnenkort klaar zijn en wordt net als de twee andere woestelingen een hybride. Hij wordt voor het eerst gepresenteerd op het salon van Frankfurt.
V8
Net als Ferrari maar in tegenstelling tot McLaren gebruikt Porsche een atmosferische verbrandingsmotor: een 4.6 V8 die meer dan 600 pk levert boven 9.000 tr/min. De elektromotoren zijn nog straffer dan bij de twee rivalen: 115 kW voor het blok achterin en 95 kW voor de motor die de voorwielen aandrijft. In totaal levert deze combinatie 887 pk.
Verbruik
Tijden veranderen en supercar of niet, de 918 Spyder moet zich inspannen om weinig te verbruiken. Zijn lithium-ionbatterijen maken het mogelijk om dertig kilometer te rijden in elektrische modus met een maximale snelheid van 150 km/u. Het aangekondigde gemiddelde verbruik draait rond … 3 l/100 km.
Verbluffende prestaties
Porsche geeft nog geen details over de gebruikelijke prestatiemetingen, maar de constructeur zegt wel dat knaltijden mogelijk zijn dankzij het perfecte evenwicht en het lage zwaartepunt van de 918 Spyder. Het bewijs: een prototype deed 7 minuten en 14 seconden over een rondje op de Nordschleife van de Nürburgring, één van de beste tijden die een ‘seriewagen’ daar ooit heeft neergezet. De beperkte gewicht (1.640 kg) zorgt voor een explosief resultaat.
Vijf rijmodi
De standaardmodus heet E-Mode en gebruikt de benzinemotor zo min mogelijk. De modus Hybrid combineert alle motoren (benzine en elektrisch) voor een beperkt brandstofverbruik. Het comfort gaat hier boven alles. In de stand Sport Hybrid gaat het er sportiever aan toe en draait de verbrandingsmotor voortdurend.
Voor fijnproevers is er de Race Hybrid: de V8 herlaadt de batterijen en de elektromotoren geven maximale steun. Tot slot, voor de diehardbestuurders, is er de functie hot lap om de laatste reserves uit de motoren en de batterijen te putten. Ideaal voor enkele snelle kwalificatierondjes.