Bepaalde automodellen krijgen het hard te verduren. De Boxster wordt vaak (onterecht) omschreven als "de Porsche voor de armen", maar verdient zijn merklogo dubbel en dik. Niet alleen door zijn sportieve kwaliteiten, ook door zijn prijs. De Boxster maakt stilaan deel uit van de Porsche-legende en wordt compleet vernieuwd.
Helemaal nieuw
Net als bij een zekere 911 blijft de filosofie van de Boxster onaangeroerd. Het is dus nog altijd een roadster met twee zitplaatsen en motor centraal achterin. Maar het uiterlijk evolueert: de lijnen zijn wat scherper en herinneren aan de Carrera GT. Of hij mooier geworden is? Dat moet je zelf beoordelen ... Ik twijfel nog. De Boxster ziet er volwassener uit en heeft ongeveer dezelfde proporties, al werden de koetswerkoverhangen korter en staat de voorruit meer naar voren.
Ook de geest van het interieur blijft bewaard, maar de uitrusting is natuurlijk geavanceerder en lijkt meer op de nieuwe 911, met een steile middenconsole.
Nog altijd twee motoren
Geruchten kondigden een nieuwe viercilinder boxermotor en zelfs een diesel aan, maar dat is blijkbaar nog niet voor meteen. Voorlopig zijn er onder de motorkap nog geen verrassingen, aangezien de basis-Boxster (bij wijze van spreken) nog altijd aangedreven wordt door de 2.7 met zes horizontale cilinders, maar dan opgevoerd van 255 naar 265 pk. De Boxster S wint dan weer vijf paarden op een totaal van 315 pk. Is de Boxster een Porsche in ademnood? Oordeel zelf: 0 tot 100 km/u duurt 5,7 seconden in de Boxster en 5 seconden in de Boxster S.
Je kunt kiezen tussen een manuele zesbak of een PDK-automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen, maar die laatste verbruikt het minst: 7,7 l/100 km (Boxster) en 8 l/100 km (Boxster S). Het lage verbruik is te danken aan de gewichtsdaling en de nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging.
Sport Chrono Pack
Als een Porsche volgens jij bedoeld is om met het mes tussen de tanden over het circuit te scheuren, zal het Sport Chrono Pack je interesseren. Dat bestaat voor het eerst uit variabele versnellingsbaklagers en PTV. Geen nieuwe politieke partij, maar Porsche Torque Vectoring met een mechanisch differentieel op de achteras.
Prijzen
Leuk is dat Porsche meteen de Belgische prijzen bekendmaakt. Minder leuk is dat het zeker geen weggeefprijzen zijn: 50.336 euro voor de Boxster en 61.347 euro voor de Boxster S (btw inbegrepen). De lancering is voorzien voor april 2012.