De letters GTS gaan terug tot de 904 Carrera GTS uit 1963. De Cayenne was in de 2007 de eerste Porsche van zijn tijd die de naam nieuw leven inblies. Sindsdien staat GTS voor extra sportieve modellen. De derde generatie van de Cayenne GTS biedt nog meer kracht en minder verbruik dan zijn voorganger.
Onder de motorkap ligt de 3.6 V6-biturbomotor, waarvan het vermogen met 20 pk gestegen is tot 440 pk en het koppel met 85 Nm tot 600 Nm. De Cayenne GTS accelereert nu van 0-100 km/h in 5,2 seconden (met Sport Chrono-pakket: 5,1 seconden) en behaalt een topsnelheid van 262 km/u.
Hoe herken je de GTS?
Dankzij de sportuitlaat hoor je ook dat je hier met een sportieve Cayenne te maken hebt. Vergeleken met de Cayenne S ligt het onderstel (met actieve dempers) 24 mm lager (20 mm bij de versie met luchtvering). Aan de buitenkant stamt de neus van de Cayenne Turbo, zijn enkele onderdelen in contrasterend zwart gespoten en zien we sideskirts, bredere wielkasten en 20-duimswielen (RS Spyder-Design). In het interieur is de lederen bekleding afgezet met alcantara.