De Cayenne GTS vult niet zomaar het gat tussen de Cayenne S en de Cayenne Turbo, het is een model met zijn eigen temperament. Wellicht is het zelfs de meest charismatische Cayenne, de meest ‘echte’ Porsche.

Punch

Een GTS-versie was er ook al van de vorige generatie van deze SUV. Sindsdien verscheen het GTS-logo ook op de Panamera en de (vorige) 911 Carrera. Het recept lijkt te werken.

Onder de motorkap vinden we met plezier de dikke 4.8 V8 terug die 420 pk ontwikkelt of 20 pk meer dan de gewone Cayenne S. Hij wordt standaard gekoppeld aan een automaat met acht versnellingen en start-stopfunctie. Spijtig genoeg voor de sportieve klanten wordt geen manuele versie aangeboden, zoals op de eerste Cayenne GTS. De linkervoet heeft dus vrij spel.

Prestaties

Tegen de chrono stelt de Cayenne GTS niet teleur. Integendeel, de prestaties benaderen die van een sportieve coupé: 5,7 seconden om 100 km/u te halen, 13,3 seconden tot 160 km/u en een topsnelheid van 261 km/u!

Grip

Het is niet vanzelfsprekend om zo’n hoge en zware wagen een sportief weggedrag te geven. Porsche spaart kosten noch moeite met het PASM (Porsche Active Suspension Management), een actieve ophanging die de vloer maximaal 24 mm verlaagt.

Wat een look!

Aan de buitenkant is de show compleet dankzij een grote bumper (overgenomen van de Cayenne Turbo), zijschorten, wielkastverbreders, een spoiler op de achterklep, enzovoort. Het interieur mengt leder met Alcantara en de sportzetels kun je in acht standen instellen.