François Piette

20 NOV 2007

Meer Muziek

Het uitzicht van de Turbo, een uitgekiende ophanging en een herwerkt brandstofsysteem maken van deze GTS de sportiefste versie van de Cayenne, aan hoge prestaties geen gebrek dus.

In feite is de Cayenne GTS voor de Cayenne wat de GT3 voor de 911 is. Een hardere versie, radicaler, die evenwel aan de Turbo versie (911 of Cayenne) de rol van leader op het gebied van puur prestatievermogen laat. Van een turbo is er onder de motorkap van deze GTS dan ook geen sprake. Het is wel degelijk een afgeleide van de uit de Cayenne S stammende atmosferische V8 met directe benzine injectie die hier de dienst uitmaakt. Dankzij het herwerkte en vergrootte benzinetoevoersysteem ziet hij zijn vermogen van 385 naar 405 pk toenemen, terwijl de koppel onveranderd blijft. De versterking van deze cavalerie, verbonden aan kortere overbrenging van de manuele 6-bak, laat de GTS toe om in 6,1 seconden van 0 tot 100 km/u te gaan, terwijl de maximale snelheid op 253 km/u ligt.
Ook wordt voor de eerste keer op een Cayennemodel de ophanging met stalen veren uitgerust met het PASM dempingsysteem. In optie kan men ook de pneumatische vering monteren (altijd met de PASM), gekoppeld aan het Porsche Dynamic Chassis Control systeem (PDCC) die actief de koetsbewegingen beheerst.

Sensatie gegarandeerd
De Cayenne GTS kan je noch aan de voorkant noch op de achterkant onderscheiden van de Turbo versie. Zelijken als twee druppels water op elkaar. De wielkasten die met 14mm verbreed werden om de enorme 21-duimse banden onder te brengen en de met 24mm verlaagde ophanging tonen echter een duidelijker onderscheid. Specialisten zullen eveneens de voor- en achter wielvluchten opmerken, die de dwarse versnellingscapaciteiten van de wagen nog verhogen. Om het binnenin « vol te houden », werden de flanken van de sportzetels verhoogd en werd de achterbank omgebouwd tot twee individuele bankjes. Toch is de rijhouding niet perfect wegens de te hooggelegen zitpositie met een te laag stuur. Ik had ook liever een preciezere bediening en duidelijkere geleiding van de manuele 6-bak gehad, te meer daar de schakelwegen te groot zijn.
Maar voor de rest biedt deze GTS versie duidelijk meer sensaties dan de « S », vooral in hoge regimes (het maximum toerental stijgt met 300 rpm), waar de herziene toevoer zich vertaald ziet in een schitterend klankspel.



Advertentie
Advertentie
Advertentie