Hij is nog maar net op de markt, maar de levertijden van de Porsche Cayenne lopen nu al op. Vooral de diesel valt in de smaak. Dat treft, want uitgerekend deze motor wordt aangepast voor meer vermogen en een lager verbruik.

Grondige aanpassingen

De motor wint 5 pk (245 pk in totaal). Dat lijkt schamel, maar toch gaan de nieuwigheden vrij diep. Porsche vermindert de interne wrijving, maakt enkele onderdelen lichter (zoals de krukas, om sneller in de toeren te klimmen), installeert een nieuwe turbo en verandert het thermomanagemant en de injectie. In de praktijk vertaalt zich dat in betere prestaties: 220 km/u (+2 km/u), 0 tot 100 km/u in 7,6 seconden (-0,2 seconden), een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km (-0,2 l/100 km) en een CO2-uitstoot van 189 g/km (-6 g/km).

Aan de top van het gamma

Op een heel ander niveau presenteert Porsche een kit voor de Cayenne Turbo die het vermogen opvoert met 40 pk. Met 540 pk en 750 Nm zet dit model explosieve chrono's neer: 4,6 seconden om 100 km/u te bereiken en een topsnelheid van 281 km/u. Niet slecht voor zo'n mastodont!

Tot slot kan de Cayenne Hybrid nu ook elektrisch rijden zonder dat je moet wachten tot de mechaniek helemaal op bedrijfstemperatuur is.