Stijl
De lichten zijn fijner, de schilden werden herwerkt, de achterlichten werden herzien en… that’s it ! Nogal beperkte wijzigingen dus, maar die toch een dynamische ‘touch’ geven aan deze grootse mastodont. Fijner vooraan, hij ziet er “lichter” uit, en minder massief. Maar alles is natuurlijk relatief!
Motor
Onder de motorkap, werd de V8 van 4.5 l « opgedreven » naar een 4.8 l en hij stapt eveneens over naar een directe injectie. Hiermee wint hij 35 pk, met een kracht van 385 pk aan 6.200 rpm en een koppel van 500 Nm aan 3.500 rpm. Deze laatste waarde komt overeen met de actuele 3 liter diesel. Hm, men respecteert beslist niets meer, een gemene diesel overtreft tegenwoordig een benzine. Toch blijft er kracht en plezier over bij het opstijgen in de toerenteller.
In dat opzicht is deze motor ongetwijfeld een Porsche. Soepel en zacht in laag regime, hij wordt levendig en opvliegend eens boven de 4.000 rpm. Zijn opwinding blijkt bijna te exploderen wanneer hij dicht bij de rode zone komt, zijnde aan 6.500 rpm. Een werkelijk genot bij elke schakeling. Ons exemplaar was voorzien van een sportieve uitlaat (enkel beschikbaar op de Cayenne S voorzien van de Tiptronic doos), waarvan het geluid opvliegt eens de « sport » toets ingedrukt wordt… U zegt dat dit een « gadget » is ? Tja, het is zo, volledig zo zelfs ; maar het resultaat is de moeite waard indien u hiervan liefhebber bent ! De Cayenne schreeuwt dan dove en krachtige vocalises uit, duidelijk dichter bij deze van een GT dan van een SUV.
Helaas, drie maal helaas, de automatische 6-doos van ons exemplaar was niet op de hoogte van wat men verwachtte. Lang, net zoals een weekend op een circuit, maar dan zonder Porsche, hij vergeet bovendien volledig te vertragen bij elke gas terugname. En men spreekt zelfs niet van de terugschakeling bij het remmen ! Geen twijfel, met een meer reactieve doos zou de Cayenne S nog explosiever zijn. Gelukkig blijft er nog de manuele mode over, die toelaat om vroom vroom(.be) te doen, en met de ‘sport’ touche ingeschakeld kan men er de buren laten meegenieten, en met voorkeur de vrouwelijke buren. Ter herinnering wordt de Cayenne S, net zoals de « gewone » Cayenne ook voorzien van een manuele doos.
Weggedrag
Verbluffend ! Een échte Porsche op dit niveau, met een perfect evenwichtige stuurinrichting, met krachtig oplopende remmen en een raamwerk van een berline ! Om een dergelijk weggedrag te verzekeren heeft men hem voorzien van talrijke elektronische snufjes die de wagen plat laten staan bij bochten en hem een ongeëvenaard dynamisme geven in het segment van de SUV. Men begint het feestje met de pneumatische vering die het koetswerk verhoogd (of verlaagd) op zes verschillende niveaus. Daarna laat de traditionele PASM (Porsche Active Suspension Management) toe om de vering op eigen maat te regelen volgens drie standen : comfort, normaal of sport. Deze laatste komt automatisch op stand indien de sensoren een dynamischer gedrag opsporen. Er is ook nog het PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) die het slingeren vermijdt. Noteer dat deze optie uitsluitend verenigbaar is met het PASM. Kortom, een indrukwekkende uitrusting, die zich natuurlijk duur laat betalen omdat deze enkele leverbaar is in optie (met uitzondering van de Cayenne Turbo).
Op de weg, levert de Cayenne het bewijs van een verbazend dynamisme, en vliegt over de bochten net zoals hij de grond niet zou aanraken. Indrukwekkend. En wat nog beter is, is zonder twijfel zijn vlotheid eens buiten de bebouwde kom. Hier spreekt men van een SUV die niet alsof doet, en bovendien niet aarzelt om in de modder te gaan ploeteren, al bevlekt hij er zijn beroemd blazoen bij.
En als men echt moet muggenziften, zou men hem een te lichte stuurinrichting verwijten bij actieve besturing. Maar hier moet men dan echt ziften…
Comfort
Ook hier is de demonstratie totaal. Voorzien van een PASM en van een pneumatische vering, vertoont onze Cayenne S zich uitstekend comfortabel. Hij slorpt tactvol en met zachtheid de oneffenheden op en is dé ideale partner voor lange ritten… Bovendien wordt de ergonomie typisch gekenmerkt door het merk, zijnde zonder enig verwijt. Alles is klaar en duidelijk, bij de hand bereikbaar en van de hoogste kwaliteit. De zetels vertonen zich zalig en met een perfecte ondersteuning. De rijhouding is ideaal en de voltalligheid van de regelingen zouden elke persoon moeten voldoen. De geluidsdemping is gelukt daar elke bron van lawaai beheerst wordt.
Tarieven en opties
Oei ! Hier wordt hier spannender... Verkocht aan een basisprijs van 67.518 €, eist de Cayenne S meer dan 15.000 € voor bijkomende opties tegenover zijn klein broertje die oorspronkelijk voorzien werd van een V6 van VW. Deze Cayenne S blijft inderdaad toch ver van de Turbo die iedereen in overeenstemming brengt, met zijn 500 pk en zijn 110.231 €…
Qua opties, is de lijst oneindig. Ons exemplaar bij voorbeeld had er voor meer dan… 40.000 € ! Waarvan het panoramische dak aan 3.548,93 €, de parkeersensoren voor en achteraan aan 877,25 €, de dubbele xenon voorlichten (met koplampwissers) aan 1.694 €, de onvermijdbare PASM aan 3.213,76 €, de schizofrene sport uitlaatbuizen aan 2.843,50 €, het héél doeltreffend PDCC systeem aan 3.509 €, de Tiptronische S doos aan 2.865,28 €, de (vrekkige) snelheidsregelaar aan 484 €, het multifunctionele lederen stuur aan 567,49 €, de Bose Hifi installatie aan 1.452 €,… En zoals gewoonlijk bij dit merk, is het altijd mogelijk om enkele details zorgvuldig te bewerken, zoals bij voorbeeld de centrale armsteun met het Porsche logo, gekleurde emblemen op de velgen,...
Qua concurrentie, vindt men de Touareg V8 (350 pk) aan 65.940 €, de BMW X5 V8 4.8i (355 pk) aan 70.750 €, de Audi Q7 V8 (350 pk) aan 67.000 €, de Mercedes ML 500 (306 pk) aan 77.682 € en de onvermijdelijke Range Rover V8 (305 pk) aan 83.200 €. Men zou durven zeggen dat de Cayenne goed geprijsd werd... maar pas op voor de opties !
En pas ook op voor het verbruik : met een gemiddelde rond de 20 liters bij 100 km, zal uw portefeuille vlug geplunderd zijn bij lange ritten waar deze Cayenne zich toch zóó goed bij voelt ! En indien u een zware voet heeft, tel er dan nog eens een goede 5 liters bij… Maar het blijft mogelijk om onder de 17 liters te blijven, door een zeer zen en rustige besturing…
Besluit
De demonstratie is inderdaad volledig. Porsche heeft bewezen dat het onverenigbare verenigbaar is door een SUV om te vormen in een werkelijk sportief voertuig. Zowel op het niveau van het weggedrag, de motor of het comfort, heeft de Cayenne duidelijk nieuwe grenzen verlegd. Enkel de automatische doos is niet zo doeltreffend als verwacht. Maar het échte prestatievermogen blijft bruikbaar en doeltreffend buiten de gewone wegen. Nu schiet ons enkel nog de Lotto over : want dat beestje, bovenop duur te zijn, heeft ook dorst !
Ontdek meer inzichten
Porsche