Zelfs voor een constructeur als Porsche is respect voor het milieu een nieuwe regel die zich opdringt. Porsche vult het in op geheel eigen wijze onder de noemer Porsche Intelligent Performances. De nieuwe Cayenne werd er nochtans niet kleiner op, integendeel zelfs. Hij is vijf centimeter langer en de wielbasis groeide met vier centimeter. En toch oogt hij wat compacter. De ontwerpers hebben de koe bij de horens gevat en slaagden erin om deze mastodont kleiner te doen lijken. Zo ligt de motorkap nu veel lager en daalt is de achterklep sterker. Lichten, luchtinlaten en bumpers werden zo getekend dat de Cayenne breder en lager lijkt. De lijnen van de 911 zijn mijlenver verwijderd, maar de gelijkenis met de Panamera valt niet te ontkennen.

Verschuifbaar

De Panamera is trouwens ook het eerste waar je aan denkt als je aan boord klimt. Zowel de centrale console als het stuur wekken een déjà-vugevoel op. Het stuur stamt uit de vorige 911, met dezelfde en helaas weinig praktische schakellepels. Het oogt wel mooier en voelt ook aangenamer aan dan in de vorige Cayenne. De toerenteller staat nu niet meer links maar centraal. De achterpassagiers hebben ruimte zat, zeker nu de achterbank over 16 cm verschuifbaar is en de rugleuning kan versteld worden.

Dieet

De Cayenne kreeg niet alleen een nieuw gezicht, maar moest ook op dieet. Dat leverde een winst van 150 kg op. Motor en transmissie werden herzien en verloren wat kilo’s, maar vooral door aluminium te gebruiken verloren het koetswerk en het onderstel heel wat gewicht. Niet dat de Cayenne zo licht is als een ballerina, maar je merkt het verschil. Alle versies presteren beter en verbruiken minder.

Bovendien ligt de Cayenne nu beter op de weg en benadert hij zelfs het rijgedrag van de Cayenne GTS met actieve torsiestangen. Die optie is echter (nog) niet beschikbaar op het nieuwe model. Daar willen we tijdens een langere test dieper op ingaan, want tijdens onze kennismakingstest kregen we vooral rechte wegen en flauwe bochten voorgeschoteld.

Twee motoren

De Cayenne en de Panamera worden in Leipzig gebouwd. De eentonige wegen rond de stad in het voormalige Oost-Duitsland waren perfect om kennis te maken de hybrideversie. Net als Lexus met de RX en Volkswagen met neef Touareg, koppelt Porsche een verbrandingsmotor aan een elektrische motor om zich een groener imago aan te meten. De 3-liter V6 benzinemotor met compressor levert 333 pk, terwijl de elektrische motor 47 pk extra opwekt. Samen leveren ze 380 pk en vooral een koppel van 580 Nm bij 1.000 toeren. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,2 l/100 km. Heel wat meer dan de diesel die met 7,4 l/100 km toekomt, maar de prestaties van de hybrideversie zijn vergelijkbaar met die van de Cayenne S met V8-motor.

Niet ver, niet snel

Van de techniek hoeft de bestuurder zich niets aan te trekken: de Cayenne Hybride rijdt als elke andere auto. De elektronica van Bosch regelt alles. Even draaien aan de contactsleutel - links van het stuur, zoals het hoort op een Porsche - en we zijn vertrokken. Volledig elektrisch rijden doe je met een druk op een knop op de centrale console. De 288 volt sterke nikkel-metaalhybridebatterij van leverancier Sanyo zit onder koffervloer. De stilte is maar van korte duur: na goed 1,5 km is de batterij leeg en bovendien is de snelheid puur elektrisch beperkt tot 60 km/u. De bestuurder is er zich tenminste wel van bewust dat er een elektrische motor in zijn Porsche ligt.

Ontkoppelen

Voor de rest van de tijd werken beide motoren samen naargelang de omstandigheden. Op een klein en eenvoudig schermpje kun je zien welk systeem actief is en dat de batterijen worden opgeladen wanneer je afremt of vertraagt. Als die oplading niet volstaat, worden de batterijen door de verbrandingsmotor opgeladen. Wanneer de elektrische motor overschakelt naar zijn generatorfunctie en je tegelijkertijd remt, geeft dat een eigenaardig gevoel in het rempedaal. Bovendien kun je de hele operatie ook horen en is het geluid bovendien onaangenaam. Je betaalt hier een prijs voor de ecologie.

De Cayenne heeft nog een bijzondere functie: als de motor geen vermogen moet leveren of de bestuurder het gaspedaal lost, wordt de verbrandingsmotor ontkoppeld (tot 156 km/u). Dat zorgt voor een wat eigenaardig rijgevoel. Het went gelukkig wel én vermindert het verbruik. De hybride Cayenne kost 81.191 euro.