Een echte ‘wagen voor het volk’ kun je de Phaeton niet noemen. In tegenstelling tot wat sommige geruchten laten geloven, is het vlaggenschip van Volkswagen nog lang niet dood. Meer nog, een facelift maakt hem weer springlevend en voegt een onuitgegeven uitrusting toe.
China
De Chinese automarkt klinkt zeer aanlokkelijk voor de Europese constructeurs. Ze storten zich dan ook vol overgave op dit groeigebied. Terwijl hier in Europa de grote limousines met moeite over de toonbank gaan, verkopen ze in China als zoete broodjes. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de grote Europese luxeberlines haast allemaal in avant-première worden voorgesteld in Peking. Bovendien geven de Chinezen nog altijd de voorkeur aan benzine in plaats van diesel, vaak met een luxueuze afwerking en verlengde wielbasis. De vernieuwde Volkswagen Phaeton valt vooral op door lichtblokken met leds en nieuwe neus.
Topuitrusting
De trend om de bestuurder te overstelpen met informatie, slaat ook bij Volkswagen toe. Een camera voor de binnenspiegel herkent verkeersborden. Niets nieuws zou je zeggen, maar deze camera herkent behalve snelheidsbeperkingen ook een inhaalverbod en onderborden die gewicht, snelheid bij regen, enzomeer preciseren. Bovendien beschik je nu in de Phaeton over een internetverbinding. Via Google word je op de hoogte gehouden van de interessantste plekjes in de buurt.
Om deze indrukwekkende lijst af te ronden, biedt Volkswagen ook nog een grootlichtassistent, variabele snelheidsregelaar en ongevaldetectie met een radar. Kortom, deze Volkswagen heeft Mercedes, BMW of... Audi niets te benijden.
Van 240 tot 450 pk
De enige diesel in het aanbod is de 3-liter V6 met 240 pk. Dat is in Europa de meest verkochte versie, maar de rest van de wereld loopt vooral warm voor de benzinemotoren. De keuze gaat van de V6 met 280 pk over de V8 met 335 pk tot de beresterke W12 met 450 pk. Volkswagen biedt nog altijd twee wielbasissen en keuze uit vier of vijf zitplaatsen.