Veel karakter, maar… Veel meer dan enkel een Boxster met een vast dak, bezit deze Cayman zijn eigen persoonlijkheid en lijn. De lijnen zijn gespierd en van binnenin raak je gewoon niet moe gezien op de vleugels. Enkel het achtersteven zou voor wat discussie vatbaar zijn. Zoals het een echte Porsche beaamt, is ook deze Cayman uitgerust met een flat 6, met uiteraard z’n karakteristiek geluid. Met een cilinderinhoud van 2.7 liter is deze motor goed voor 211 pk aan 6.300 toeren per minuut, en een koppel van 273 Nm tussen de 4.600 en 6.000 tr/min. Volgens Porsche stelt dat de Cayman in staat om van 0 tot 100 km/u op te trekken in 6.1 seconden, en een topsnelheid te behalen van 258 km/u. Toch moeten we van een kleine teleurstelling af. Hij heeft karakter, een pakkend geluid en wilskracht rond de 5.000 tr/min, toch moeten we vaststellen dat met een dergelijk chassis, de 84 extra pk’s van de “S” versie welgekomen zijn. Wanneer je op de snelweg op een gewillige manier wil voorbij steken is het aangeraden om één, misschien wel twee, versnellingen terug te schakelen om van het volle vermogen gebruik te kunnen maken. Om een Porsche waardig ritme aan te houden moet dus heel wat geschakeld worden. Op het gebied van pure prestaties lost deze Porsche niet echt alle verwachtingen in, dat is zeker niet zo wat het gebruiksgemak betreft. Zelf in zijn kleinste versie kunnen we stellen dat een Porsche motor een uitzonderlijke motor is en blijft. Deze flat 6 laat zich ook kennen door zijn soberheid, hij verbruikt gemiddeld 13 liter, en kan het zelf met veel minder doen als het sportief rijden achterwege gelaten wordt. Op de snelweg, en aan een constante snelheid, kan hij zelf genoegen nemen met om en bij de 9 liter. Een zware rechtervoet kan het verbruik dan weer gemakkelijk doen oplopen tot 15 liter voor 100 kilometer. Zelf nu de kleinste stadswagens, met dieselmotor, uitgerust worden met 6 versnellingen blijft Porsche zijn Cayman uitrusten met 5 versnellingen. Een versnellingsbak met 6 versnellingen is wel beschikbaar in optie (samen met de – dure – Sport Pack met PASM ophanging) zoals in onze testwagen. Deze is snel en is perfect aan de motor gekoppeld. De afstelling is aan de sportieve kant en zorgt ervoor dat de motor in de toeren blijft wanneer het moet. Wegligging Voorzien om de 295 pk van de Cayman S aan te kunnen, heeft dit chassis geen enkele moeite met de 211 pk van deze versie. Hij plakt letterlijk aan de weg en er is veel moeite nodig om hem aan het slippen te krijgen, zeker met de 18 duim velgen van ons testmodel. Maar grip is niet alles, en de Cayman heeft een uitzonderlijk evenwicht, en heeft met bochtenwerk geen enkele moeite. Het precieze en informatieve stuurwerk maakt de Cayman nog aangenamer om mee te rijden. De remmen, wel, dat zijn Porsche remmen, niets op aan te merken, krachtig en progressief. De PASM sportophanging van onze testmodel is voorbeeldig en vangt alle oneffenheden met veel tolerantie op. Een druk op de knop om hem in sport modus te schakelen verstevigd het geheel, en de precisie en wegligging wordt daar alleen nog maar beter van. De PASM past zich automatisch aan de staat van het wegdek aan. Comfortabel en praktisch Eén van de sterke punten van de Cayman is zijn capaciteit om onvermoeid kilometers en kilometers af te leggen aan boord. De ophanging filtert de oneffenheden, de geluidsdemping is doeltreffend en de rijpositie is eenvoudig weg perfect. Voeg daar de ergonomische ztels bij en je hebt een heel leefbare auto voor een dagelijks gebruik. Tot slot, en niet onbelangrijk, is de mogelijkheid om met twee personen en hun bagage van een weekendje te genieten dankzij een totaal koffervolume van 410 liter. Beperkte uitrusting Aan 51.546 €, is de Cayman bijna 4.000 € duurder dan de Boxster. Wetend dat hier gebruik gemaakt wordt van de zelfde basis, en dat met de Boxster met de haren in de wind gereden kan worden, begint dat veel te worden. Daar komt bij dat dit Duitse merk zijn kleingeestige optiepolitiek behoudt. De automatische airco is een optie dat 848 € kost, het aantrekkelijke Sport Pack, met PASM en zesvoudige versnellingsbak, kost 2.299 €, een ruitenwisser voor de achterruit kost 363 € (!), voor de cruise control betaal je 459.80 €, 2.904 € voor de GPS, en voor lederen zetels moet 2.964 € neergeteld worden. Met zo’n uitgebreide catalogus aan opties zijn de personalisatie mogelijkheden dan ook zo goed als oneindig. Zo zijn er bijvoorbeeld de gekleurde Porsche logo’s op de velgen aan 169.40 €! Onze testwagen, bijvoorbeeld, was uitgerust met niet minder dan 21.000 € aan opties ! De concurrentie, ook al is die misschien niet even prestigieus, passen door de hand minder gepeperde prijzen toe. Bij Nissan heb je een 350 Z, met 300 pk, voor 38.700 €, Mazda verkoopt zijn originele RX-8, met vier zitplaatsen en 231 pk, voor 38.199 €, en de Z4 3.0 coupé van BMW gaat voor 41.200 € de deur uit met 265 pk. De versie met 245 pk kost 605 € minder, wel spaar je met de 211 pk 2.500 € uit aan inschrijvingstaksen. Met dat verschil kunnen enkele opties gefinancierd worden, zoals de Bose geluidsinstallatie (1.355,20 €). De klant kiest, en blijft zoals het hoort koning… Conclusie Als instapmodel bij Porsche, samen met de Boxster, biedt deze Cayman, dankzij een uitmuntende mechaniek, versnellingsbak en wegligging enorm veel rijplezier. Het verlies aan vermogen zal ongetwijfeld alleen de sportieve rijders teleurstellen. Maar wees gerust, zelf met dit “beperkt” vermogen blijft dit een uitstekende sportwagen, evenwichtig, comfortabel en voor dagelijks gebruik. Het toegangsticket bij uitstek tot een exclusieve en prestigieuze club…