Porsche geeft op het salon van Frankfurt een stevige boost aan de dieselversie van de Panamera. Het vermogen stijgt met 50 pk en haalt nu het mythische cijfer van 300 stuks. Genoeg om de zware brandstof in de cilinders te doen vergeten?
Nieuwe motor
Behalve de afmetingen is alles aan dit motorblok veranderd. Van de bewegende delen tot de nieuwe turbo die sterker blaast en gekoeld wordt door water. Porsche vond geen inspanning te veel om de Panamera diesel wat heftiger te maken. Op de testbank geeft dat 300 pk en een koppel van 650 Nm, of 100 Nm meer dan vroeger.
Snelle chrono
Het onverbiddelijke verdict tegen de chronometer: de Panamera heeft acht tienden minder nodig voor de oefening van 0 tot 100 km/u, of precies zes seconden. De topsnelheid klimt van 244 tot 259 km/u. Misschien niet zo belangrijk voor de Belgische kopers, maar wel voor onze Duitse buren.
Verbruik
Ook de automaat werd herzien. De eerste vier versnellingen werden ingekort voor betere acceleraties en tussensprints. De brugverhouding werd dan weer verlengd om het toerental van de motor op de autosnelweg te verlagen en zo ook het verbruik. Porsche kondigt trouwens een gemiddelde van 6,4 l/100 km of 169 g CO2/km aan.
Kleine verbeteringen
De constructeur verfijnde ook het weggedrag, met dikkere antirolstangen voor en achter en een elektronische zelfsper. Ga je graag met de caravan op vakantie, weet dan dat je een stevig exemplaar kunt kiezen want het sleepvermogen stijgt tot 2,6 ton.