François Piette

2 SEP 2013

10 auto’s die je minstens één keer moet testen

Elke ware autoliefhebber heeft een lijstje van auto’s die hij zeker één keer in zijn leven wil testen. Dit is het onze, met sportwagens, klassiekers, cultstadsauto’s, een Amerikaanse muscle car , een comfortabele berline en een SUV. Twijfel niet om jou lijstje te delen.

Nissan GT-R

De perfectie op zijn Japans. Alles is nauwgezet bestudeerd, tot in de kleinste bout, om buitengewone prestaties te verzekeren. De GT-R is de ultieme sportwagen, die zelfs in de handen van een amateur in staat is om hallucinante chrono’s neer te zetten op circuit.

Onze keuze: In zo’n bolide kun je maar genieten van de nieuwste technologie, kies dus voor de nieuwste variant.

Austin Mini

De creatie van Alec Issigonis is amper drie meter lang. In zijn tijd was het een revolutionaire auto door zijn dwarse motor/versnellingsbak en voorwielaandrijving. Geen enkele auto benadert het rijgevoel van een kart zo sterk als de Mini. In vergelijking hiermee is de recente Mini van BMW een vrachtwagen.

Onze keuze: De Cooper S MK II uit de jaren zestig met motor van 1.275 cc en bijna 80 pk is een must. Maar ze hebben allemaal hun charme. De versies met automatische versnellingsbak missen wel pit. Voorbehouden voor de stad.

Lamborghini Miura

In dit lijstje mag een Italiaanse diva met V12-motor uiteraard niet ontbreken. En dan kiezen we maar meteen de spectaculairste van allemaal: de Miura. Minstens 350 paarden in een auto die minder dan een ton weegt, dat gaat vlot vooruit. Opgelet, dit wilde beest is moeilijk te temmen.

Onze keuze: De Miura S met wimpers rond de koplampen, maar heel wat technische verbeteringen en een gemakkelijker te beheersen temperament. Maar om nu te zeggen dat hij rijdt als een fiets …

Citroën 2 pk

Niet te missen. Het 2 pk’tje is een mythe geworden, ondanks het lage vermogen. Binnenin herontdek je de geneugten van een aanvallende rijstijl: voluit gaan zonder te letten op de rolneigingen of de radars. Andere optie: de kap openplooien en rustig flaneren om te genieten van de natuur.    

Onze keuze: De eerste modellen zijn niet vooruit te branden door hun motor van 375 cc. Je richt je beter op een exemplaar met 602 cc en 29 pk. Liefhebbers van speciale serie komen zeker aan hun trekken: van de Charleston tot de Perrier, de 2 pk verzamelde de ene reeks na de andere.               

Porsche 911

Na meer dan vijftig jaar productie is de 911 uitgegroeid tot één van de onmisbare sportwagens. Achter het stuur geeft de klank van de zes cilinders je kippenvel, terwijl de bediening en instrumenten voor een uniek accent zorgen. Zodra je het weggedrag gewoon bent, is de 911 een waar plezier.

Onze keuze: Het is moeilijk om te kiezen tussen de sierlijke en charmante eerste versies en de allerlaatste 991, die zeer doeltreffend en krachtig is. We zouden ze alle twee willen. De Turbo’s dragen onze voorkeur iets minder weg, omdat ze minder verfijnd en misschien wel té krachtig zijn. De GT2 en GT3 missen de legendarische veelzijdigheid van het model.

Citroën DS

Uiteraard hoort in deze lijst een model dat anders rijdt dan alle andere. Alles in de DS verrast: zijn comfort dat het midden houdt tussen een boot en een vliegend tapijt, zijn remmen, zijn hydraulische remmen en versnellingsbak, zijn dikke tapijten. Je moet er gewoon aan worden.

Onze keuze: Kies maar meteen de chique Pallas-afwerking. Bij de motoren worden de prestaties de moeite waard vanaf de 21. De 23 IE is een must. De hydraulische bak fnuikt de prestaties, maar past bij de rustige filosofie van deze auto.

Chevrolet Camaro

Droom je van veel ruimte? Van lange rechte wegen, de staccato van een V8 en een stuur waar je nonchalant één hand op legt? Kies dan voor een muscle car. Dit type auto kent vandaag een revival. De Camaro is wellicht de meest geslaagde van allemaal.

Onze keuze: In Europa wordt de Camaro uitsluitend aangeboden met V8. Voor extra muziek kies je het best voor een aftermarketuitlaat uit inox. Of anders de cabrioversie. Goed om te weten: met de handgeschakelde versnellingsbak is de motor krachtiger.

BMW M3

De perfecte osmose tussen bestuurder en auto. Een Japans concept, maar tot in de perfectie uitgevoerd door de BMW M3. Behalve een opmerkelijk onderstel, biedt hij een buitengewone elastische mechaniek, een goddelijke motor.  

Onze keuze: Zeker de laatste M3 met zijn V8 is indrukwekkend, maar voor een pure rijervaring zonder hulpmiddelen, kies de zescilinder-in-lijn volgens de traditie van het huis en ga voor de E36.

Range Rover

De Range Rover is een almachtige auto. Hij overwint de grootste obstakels in het veld maar past net zo goed in de hipste winkelstraten. De Range kan het allemaal. Hij kijkt neer op de andere auto’s en vervoert zijn inzittenden in een verhoogd aquarium, vol luxe en rust.

Onze keuze: De allereerste Range is uiteraard heel charmant, maar de volledig nieuw is onweerstaanbaar door zijn luxueuze sfeer en ongelooflijke capaciteiten. Voor het in de Range-geschiedenis  is deze gigant zelfs zuinig aan de pomp dankzij de TDV6.

Caterham

Caterham nam de productie van de Lotus Seven over en bleef het model verbeteren. Geen enkele auto benadert een motorfiets op vier wielen zo dicht als een Caterham. Een degelijke geluidsisolatie, thermisch comfort en waterdichtheid mag je echter niet verwachten. Maar wat een ongelooflijke machine.

Onze keuze: Een Caterham bestaat met zowat elk vermogen: van 311 pk voor de Cosworth-viercilinder tot zelfs meer dan 500 pk voor de Levante met V8 compressor. Maar je hoeft het zo ver niet te drijven, want met de basismotor van 112 pk kun je de wieltreinen al uitstekend benutten zonder je leven te riskeren.

Advertentie
Advertentie
Advertentie