Toen Porsche van zijn vorige Panamera de hybridevariant onthulde, gingen de verkoopcijfers stevig de hoogte in. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Porsche zijn les geleerd heeft voor de nieuwe generatie Panamera. Toch kon de Duitse constructeur het niet laten om het hybridesysteem volledig te overdenken. Voor meer rijplezier of minder verbruik? Het antwoord: beide.

In detail

Vergeet de vorige versie, die zeker krachtig was, maar wat vlak. Nu wil Porsche “lagere uitstoot” duidelijk laten rijmen met “meer emoties”. Daarvoor werd de hele aandrijflijn herbekeken: de verbrandingsmotor is een nieuwe 2,9 liter grote V6 biturbo die 330 pk produceert. Dat is… 3 pk minder dan voordien. Dat wordt ruim gecompenseerd door de nieuwe elektromotor van 136 pk (+ 36 pk), die zijn energie haalt uit een lithium-ionbatterij van 14 kWh.

Chrono’s

Teveel cijfers? Dan is dit de korte samenvatting: het gecombineerde vermogen van beide motoren in deze Panamera 4 E-Hybrid bedraagt 462 pk, en dat gaat naar de vier wielen via een PDK-versnellingsbak met acht verzetten. Daardoor zet hij bijzonder sportieve chrono’s neer: 0-100 km/u in 4,6 seconden en een topsnelheid van… 278 km/u. Deze hybride lijkt dus meer argumenten te hebben die in zijn voordeel pleiten dan alleen de fiscale voordelen. En daar stopt het niet: er is ook een Turbo S E-Hybrid met… 680 pk.

Tot in de puntjes

Sinds de eerste Panamera heeft Porsche er een erezaak van gemaakt om zijn interieur tot in de puntjes te verzorgen. Deze hybride is daarop geen uitzondering: hij straalt een exclusieve sfeer uit, met een middenconsole met aanraakbediening en een gigantisch multimedia-touchscreen met internetverbinding. Het klassieke instrumentenpaneel met vijf meters is er nog steeds, maar alleen de toerenteller is analoog. Je kunt op het instrumentenpaneel een navigatiekaart weergeven, informatie over de muziek die speelt, alles volgens de wensen van de chauffeur. Het laatste goede nieuws is dat het interieur royaal is voor vier passagiers. Maar dat hoort natuurlijk niet anders voor een berline van meer dan 5 meter lang…

Is alles rooskleurig? Nee: de deuren moeten stevig dichtgeklapt worden, een volgend nummer selecteren op het multimediasysteem (vooral bij apps als Spotify via Apple CarPlay) vereist dat je in de submenu’s gaat navigeren en de hightech ventilatieroosters zijn niet de makkelijkste om af te stellen.

Verschillende rijmodi

Een hybride heeft natuurlijk verschillende rijmodi, zodat je alleen elektrisch kunt rijden, de batterijen al rijdend kunt opladen, de auto zelf de wisselwerking tussen beide motoren laat bepalen,… Porsche blijft natuurlijk Porsche: er is ook een Sport- en Sport+-modus.

Stroomversnelling

Deze Panamera is niet zo’n hybride waarvan de batterijen na een tiental kilometer elektrisch rijden al uitgeput zijn. Met volle batterijen (ze volladen duurt 3,5 tot 6 uur, afhankelijk van je keuze voor wallbox of klassiek stopcontact) bedraagt het reële rijbereik in elektrische modus ongeveer 35 kilometer. De topsnelheid is dan beperkt tot 140 km/u. Genoeg voor ondergetekende om alle kortere afstanden af te leggen zonder de V6 wakker te schudden en dus geen druppel brandstof te verbruiken.

Een grote berline met sportieve lijnen en Porsche-logo, die dorpen doorkruist zonder geluid te maken: het staat goed voor het imago van de auto in het algemeen en voor… de relatie met je buren. Let wel op: voetgangers horen je niet altijd aankomen.

Het beest wakker maken

Je rechtervoet aanspreken of van rijmodus veranderen heeft meteen effect op de V6. Die klinkt trouwens anders: zijn voorganger was sterk gedempt, maar de nieuwe motor is lyrischer, met diepe en sportieve accenten afhankelijk van het toerental en de mate waarin je hem aanspreekt. De verzorgde geluiddemping laat de beste accenten van de motor door. Dat gaat gepaard met een stevige duw: met 462 pk en 700 Nm is inhalen een formaliteit en liggen de prestaties niet ver van die van… een 911 Carrera. Toch is er nog een groot verschil: deze zescilinder houdt van lage toerentallen en minder van de rode zone. Dat past natuurlijk beter bij het karakter van een limousine.

Het chassis blijft het extra gewicht van de batterijen de baas: de Panamera is precies, evenwichtig, soepel en steeds comfortabel. Van een kleine bochtige weg via een kapot wegdek tot snel en vlak asfalt: de Porsche handelt het met vertrouwen af en reageert bijna ongezien voor een sportieve berline. Het enige minpunt? Een onaangenaam rempedaal dat weinig consistent is en niet lineair reageert. De reden: het opladen van de batterijen bij het remmen.

Prijzen

Met € 112.747,8 (jazeker, Porsche telt ook na de komma) is de Panamera 4 E-Hybrid niet meteen een economische auto. Maar zijn fiscale aftrekbaarheid maakt veel goed: de CO2-uitstoot ligt namelijk op 56 g/km. Duik nog wat in de optielijst (de standaarduitrusting bevat enkele opmerkelijke hiaten) en je komt uit op ongeveer € 135.000.

De Porsche verrast verder aan de pomp: door zo vaak mogelijk op te laden (op het werk en thuis) en door trajecten tussen 15 en 60 kilometer te rijden, haalden we een gemiddeld verbruik van… 4,4 l/100 km. Alles hangt dus af van je laadmogelijkheden: hoe minder vaak je inplugt, hoe hoger je verbruik. Laad je niet op of doe je veel snelwegverkeer, dan moet je eerder rekenen op 9 tot 10,5 l/100 km.

Besluit

Er moeten nog enkele kleine plooitjes worden gladgestreken, maar voor de rest is de demonstratie totaal: Porsche heeft de meest passionele, sportiefste en aangenaamste hybride. De prestaties zijn sterk, maar de berline is comfortabel, zuinig en geweldig aangenaam in dagelijks gebruik. Toch denken we dat de Sport Turismo, de shooting brake, de aangenaamste van de bende is.