Door zijn SUV Cayenne tot een dieselwagen om te bouwen, heeft Porsche al een mijlpaal bereikt. De fans vinden het een schandalige evolutie, de commerciële jongens achten het niet meer dan logisch. De Cayenne met diesel is een succes, een reden te meer om die operatie te herhalen in de Panamera.

250 pk en 6,3 l/100 km

Onder de motorkap schuilt geen verrassing. We vinden er dezelfde diesel die het mooie weer maakt in de grote broer Cayenne, afgeleid van de V6 TDI die Volkswagen en Audi gebruiken. Van eenvoudige komaf? Misschien wel, maar deze drieliter diesel heeft aan troeven geen gebrek. Met een vermogen van 250 pk en een koppel van 550 Nm legt de Panamera 0 tot 100 km/u af in 6,8 seconden en haalt hij maximaal 242 km/u. De verfijnde motorafstelling van Porsche en de automaat met acht versnellingen dragen zeker bij tot dat resultaat. Maar verwacht van deze diesel niet dezelfde melodieuze klanken als van de benzineversies.

Voordelen

Het belang van deze motor is uiteraard het lagere verbruik van 6,5 l/100 km en de CO2-uitstoot van 172 g/km. Een start-stopfunctie is standaard. Met de optionele ecologische banden valt de balans nog positiever uit: 6,3 l/100 km en 167 g/km. Dat is nog altijd te veel om te genieten van een aantrekkelijke fiscale aftrekbaarheid, maar toch spectaculair voor een berline van bijna vijf meter lang. Porsche kondigt met de nodige trots aan dat de autonomie 1.200 km bedraagt. Om fiscale redenen is in België ook een toegeknepen variant met 211 pk beschikbaar. Niet dat die goedkoper is, want je betaalt altijd 82.764 euro zonder opties.