Voor zijn eerste berline heeft Porsche bijzonder veel aandacht geschonken aan het interieur. Dit zijn de details !
Typisch Porsche !
Een lage zitpositie, centrale toerenteller, de contactsleutel aan de linkerkant… Hier bestaat geen twijfel, dit is een Porsche! Voor de zitplaatsen werd veel aandacht aan de ergonomie besteed. De vier plaatsen krijgen elk een aparte zetel. Alle zetels zijn elektrisch en kunnen in 8 verschillende richtingen afgesteld worden. Porsche laat ook weten dat zowel de plaatsen voorin als achterin voldoende ruim zijn. Voor het interieur heeft de klant de keuze uit 13 verschillende kleuren. De kofferinhoud is goed voor 432 liter, maar kan oplopen tot 1.250 liter !
Enkele opties
In optie is een klimaatregeling met vier zones mogelijk en laterale airbags achteraan. Wie geen genoegen neemt met het geluid van de melodieuze V8 kan opteren voor een geluidsinstallatie van Burmeister. Die installatie bestaat uit 16 luidsprekers met een totaal vermogen van 1.000 Watt.
V8 motoren om te beginnen
De V6 van 300 pk zal niet meteen beschikbaar zijn op de Panamera. Het motoraanbod zal initieel uit twee V8 motoren bevatten. De eerste wordt in de S gemonteerd en is afkomstig uit de Cayenne. Hij heeft een cilinderinhoud van 4.8 liter en levert 400 pk. Deze motor kan aan de PDK versnellingsbak met zeven versnellingen en dubbele koppeling gekoppeld worden of aan een handgeschakelde bak met 6 versnellingen. Met deze krachtbron onder de motorkap haalt de Panamera een topsnelheid van 283 km/u en sprint hij in 5.4 seconden van 0 tot 100 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt slechts 10.8 liter, wat overeenkomt met een CO2 uistoot van 253 gr/km. Dit model is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving ( Panamera 4S).
De Turbo versie is goed voor 500 pk. Met de PDK versnellingsbak haalt hij een topsnelheid van 303 km/u en neemt de sprint van 0 tot 100 km/u 4.2 seconden in beslag! Het gemiddeld verbruik komt uit op zo’n 12.2 liter wat in dit geval overeenkomt met een uitstoot van 286 gr/km CO2.
Het voor dergelijke motoren eerder lage verbruik is te danken aan ondermeer een directe injectie en een standaard Start&Stop systeem voor de modellen met een PDK versnellingsbak. De prijzen voor België zijn nog niet bekend, maar reken op zo’n 95.000 € voor de Panamera S en 135.000 € voor de Turbo.