Er circuleren heel wat geruchten over dit onderwerp. In tijden van downsizing, kleinere cilinderinhouden en minder cilinders, lijkt het evident dat Porsche vroeg of laat een viercilinder aanbiedt in plaats van de traditionele flat six. Dat wordt nu bevestigd, maar is nog niet voor meteen.
Gekrompen zescilinder
Traditiegetrouw heeft gebruikt de viercilinder de legendarische 3.8 zescilinder boxermotor uit de geliefde 911 als basis. Een snelle berekening leert dat de cilinderinhoud van de viercilinder ongeveer 2,5 liter bedraagt. Met turbodruk, zoals het vandaag hoort, levert de motor naar schatting 300 tot 350 pk. De Boxster en Cayman zullen als eerste genieten van deze mechaniek, maar niet voor 2016. Nu nog afwachten of de zescilinder hierdoor ook verdwijnt.
Heiligschennis? Zeker niet
Sommigen schreeuwen misschien moord en brand, maar de geschiedenis geeft hen ongelijk. Laten we niet vergeten dat de 356 aangedreven werd door een viercilinder, bovendien uit de Volkswagen Kever. Ook de 914, de Boxster van de jaren zeventig zeg maar, gebruikte een viercilinder boxer. Zelfs de mythische 911: de legendarische sportwagen werd in zijn geschiedenis twee keer uitgerust met zo’n viercilinder. Hij werd dan omgedoopt tot 912.