Spitstechnologie laat bij Aston Martin op zich wachten. Of ‘liet’, want de constructeur heeft eindelijk gesloten om te investeren in oplossingen voor de toekomst met deze racewagen op waterstof.

V12 wordt dagje ouder

Kijk naar de concurrentie. Bij Mercedes en Porsche wordt gesproken over plug-inhybrides, V8-turbomotoren met directe injectie, start-stopsystemen, recuperatie van bewegingsenergie enzovoort. Zelfs Jaguar, Maserati en Bentley werken aan kleine motoren met turbocompressor. Bij Aston Martin loopt de technologie echter heel wat achter. De V12 klinkt nog altijd duivels en is ongewoon zacht, maar hij dateert al van 2003. Hoog tijd dus dat de constructeur zich buigt over het CO2-vraagstuk, voor de huidige modellen verbannen worden.

Eindelijk vooruitgang

Aston Martin en de 24 uren van de Nürburgring, dat is een mooie liefdesgeschiedenis. De Britten maken van deze wedstrijd gebruik om de Rapide S Hybrid Hydrogen te presenteren, die zowel benzine als waterstof kan verbranden. Of zelfs een mengeling van de twee. Er zijn vier brandstoftanks onder de koffervloer en naast de bestuurder. In waterstofmodus stoot deze auto helemaal geen CO2 uit. Alleen waterdamp ontsnapt uit de uitlaat. Kortom, een originele racewagen. Mag hij ook in productie?