Zo’n 1.200 automobilisten hebben twee maanden lang betaald per kilometer die ze aflegden met de wagen in en rond Brussel. Dat onderzoek moest nagaan of automobilisten hun vierwieler vaker op de oprit laten staan wanneer ze per kilometer moeten betalen. Amper een kwart van de deelnemers is overtuigd, zo meldt de krant Het Nieuwsblad, dat het definitieve rapport kon inkijken.

De resultaten zijn opmerkelijk. Het verkeer daalt slechts met 5,5 procent en in de stad (waar het duurder is om te rijden) met 8 procent. Het aantal ritten tijdens spitsverkeer daalde maar met 2 procent. De deelnemers reden buiten de onderzochte zone (20 km rond Brussel) zelfs méér kilometers en gingen vaker op de snelwegen rijden.

“Kind niet met badwater weggooien”

Automobielfederatie Febiac is niet verbaasd door de resultaten van het proefproject en blijft voorstander van een slimme kilometerheffing. “Een testgroep van slechts 1.200 deelnemers verdwijnt in het niets op een wegennet met tienduizenden andere weggebruikers. De deelnemers merken dus weinig of niks van hun inspanningen om rationeel te rijden. De testgroep was veel te klein om de totale verkeerstroom en de verkeersproblemen te beïnvloeden. Dat werkt natuurlijk niet motiverend. Mocht het globale verkeer met 5,5 procent afnemen – en  de files daardoor nog in veel hogere mate – dan zou het effect van rekeningrijden wél zichtbaar zijn en het enthousiasme veel groter”, reageert Luc Bontemps, afgevaardigd bestuurder van Febiac.

Febiac vindt dat het kind niet met het badwater mag weggegooid worden en pleit voor meer onderzoek en grotere proefprojecten om het effect beter te kennen en het draagvlak te vergroten. “Rekeningrijden mag geen andere ambities hebben dan van elke weggebruiker een kleine individuele gedragsverandering te verkrijgen die samen een groot collectief resultaat oplevert van minder files, minder milieuvervuiling en minder maatschappelijke kosten. Dat is een faire deal”, klinkt het.

“Een belasting in functie van het mobiliteitsgebruik is een onmisbare schakel in een hele reeks van maatregelen. Wij rekenen op de nieuwe regeringen om dit te integreren in hun mobiliteitsbeleid van de komende legislatuur”, besluit Bontemps. 

Lees ook: Slimme kilometerheffing: de oplossing voor de verkeersknoop