Minder dan een uur voor de finish kwam Eric van de Poele aan de leiding met de Maserati MC 12 en in de sprint won onze landgenoot, samen met de Duitser Michael Bartels en de Italiaan Andrea Bertolini, voor de vierde keer de Proximus 24 Hours of Spa. Daarmee evenaart "Kuifje", na zijn zeges in 1987, 1998 en 2005, het recordaantal overwinningen van Jean-Michel Martin en Thierry Tassin. Deze overwinning werd behaald in de sprint na een subliem duel met een Aston Martin. Een mooie revanche voor de editie 1992, toen van de Poele op het nippertje de zege verspeelde aan Steve Soper. De strijd in deze editie was in elk geval adembenemend... Van de eerste tot de laatste meter was deze etmaalrace bijzonder spannend. Na de vroege opgave van de Maserati nr. 2 van Davies-Vosse-Biagi (die het snelste van start ging en als troostprijs de snelste rondetijd in de race neerzette), draaide de strijd om de leidersplaats al snel uit op een duel tussen de Aston Martin van Phoenix Racing, bestuurd door Piccini-Fässler-Deletraz-Lémeret en de Maserati van de latere winnaars. Het verschil tussen de twee bolides bedroeg nooit meer dan een ronde. De DBR9 en de MC 12 wisselden voortdurend van positie door het spel van de bevoorradingen. Het ballet van de twee koplopers werd nooit verstoord, hoewel de beide tenoren voluit in de aanval gingen en veel meer risico's namen dan hun rivalen. Uiteindelijk werd de race misschien wel beslist door een lichte aanrijding, op het moment dat iedereen aan het ontbijt zat, tussen de Aston Martin en de Spyker. De stuurinrichting van de Britse bolide werd daardoor licht verwrongen. De DBR9 werd plots een prooi... Meer was er niet nodig om de Italiaans-Duitse clan van Maserati een extra stimulans te geven. Hoewel het nipt was – twee ronden voor het einde, vlak voor een ultieme tankbeurt van Fässler, bedroeg het verschil tussen de twee koplopers amper een tiental seconden – is deze zege terecht. "Dit is duidelijk mijn circuit en mijn wedstrijd. Ik wil deze race elk jaar winnen!" juichte Eric van de Poele, dolgelukkig met deze zege. "Ik ben heel trots op het feit dat ik met vier zeges het record van Jean-Michel en Thierry evenaar in de 24 Uren. We moeten in de toekomst absoluut eens samen rijden, om onze drie namen voor een vijfde keer op het palmares te zetten." De tweede, Stéphane Lémeret, kon zijn ontgoocheling moeilijk verbergen: "Het is heel hard om te verliezen, zeker wanneer je er zo dicht bij bent. Misschien moet ik in de toekomst eens samen met Eric rijden om te winnen..." De derde plaats op het podium was voor Longin-Kumpen-Hezemans-Mollekens, die lange tijd de debatten animeerden. In de vroege uurtjes maakten ze zelfs nog kans op de zege. De Corvette lag op vinkenslag, een ronde achter de leiders, maar een motorprobleem (overmatig olieverbruik) deed de Amerikaanse bolide tijd verliezen. Gelukkig kon de Belgisch-Nederlandse combinatie toch de finish halen. De Aston Martin van de BMS Scuderia Italia, bestuurd door Babini-Pescatori-Enge-Kox, werd vierde, voor de Corvette C6-R van PSI Experience, bemand door Bouvy-Menten-Belloc-Bornhauser. De Zakspeed Saleen, lang in strijd voor een podiumplaats, moest met de finish in zicht de rol lossen, eerst door problemen met de ophanging en later door motorstoringen. In GT2 werd het podium volledig ingenomen door Ferrari's 430 GT2. De bloemen gingen uiteindelijk naar voormalig F1-piloot Mika Salo, gekoppeld aan de Portugees Rui Aguas en de Duitser Timo Scheider, die vorig jaar de race won met een Vitaphone Maserati. Nog een piloot die zich goed voelt in Francorchamps! Het trio versloeg in volgorde Bobbi-Melo-Ortelli en Kinch-Kirkaldy-Franchitti, terwijl de prachtige Spyker van Bleekemolen-Crevels-Kane op de 4de plaats strandde na een probleem met de transmissie. In dezelfde categorie stuurden Duez-Goossens-Lambert-Lefort hun Porsche naar de 7de plaats en de 16de plaats in het algemene klassement. Opdracht volbracht voor de Porsches van Manthey Racing, die G2 domineerden, hoewel het lastiger bleek dan verwacht. Sommige volgers tipten de Porsches zelfs voor de top 5 algemeen, maar de 997's GT2 werden gehinderd door een reeks kleine problemen. "Dat was het doel van onze deelname," vertelde een vertegenwoordiger van het Duitse merk zondagochtend. "Deze race was een test op ware grootte met het oog op een engagement met deze wagen in GT2 volgend seizoen. De problemen die we hier hadden, zullen ons in staat stellen om een aantal zaken tijdig te verbeteren." Na problemen voor de Viper van Muytjens met de finish in zicht, ging de derde podiumplaats in deze klasse naar de Ferrari 360 van de Radiguès-de Pauw-Van den Hove-Belmondo. In de klasse G3 wonnen Chaillet-Nef-Deman-Geoffroy met een gloednieuwe Dodge Viper, na een probleemloze wedstrijd. Ze werden gevolgd door de Porsche van François Duval – meteen op het podium in zijn eerste internationale circuitrace – en zijn teamgenoten Kerkhove, Kelders en Nelissen-Grade. De derde plaats ging naar de andere Dodge van de Fransen Duqueine-Lessoudier-Rousselot-Lacroix-Wasover. De 58ste editie van de Proximus 24 Hours of Spa was uitzonderlijk op alle vlakken. Het bleef bijna de ganse race droog en de Safety Car moest slechts twee keer uitrukken. Dat verklaart het nieuwe record van de winnaars, met een gemiddelde van 171 km/h en 589 afgelegde ronde, of 4.108,86 km. Fenomenaal!