Het idee dat de Royal Automobile Club Belgium (RACB) onder leiding van de onvermijdelijke Marc Duez lanceert, is een beetje gek maar wel verleidelijk. Het gaat om een intensieve training van één dag aan het stuur van een prototype van een racewagen op het circuit Jules Tacheny in Mettet. Enkele grote namen uit de autosportwereld begeleiden de deelnemers, die na de opleiding test kunnen afleggen om een licentie als racepiloot te krijgen.
Instructeurs met naam
Onder de instructeurs bevinden zich enkele indrukwekkende piloten. Oordeel zelf maar: Bertrand Baguette, Frédéric Bouvy, Michael De Keersmaecker, Grégoire de Mevius, Didier de Radiguès, Jean-François Hemroulle, Vanina Ickx, Anthony Kumpen, Bas Leinders, Stéphane Lémeret, Jean-Michel Martin, Maxime Martin, Pierre-Yves Rosoux, Maxime Soulet, Vincent Vosse, Jeffrey Van Hooydonck, Jean-Pierre Van de Wauwer, Laurens Vanthoor, Nico Verdonck, Luigi Vroman en Koen Wauters.
Prototype
Om de jonge leerlingen te trainen, leverden de organisatoren geen half werk. De piloten in spe krijgen een echte racewagen in handen. Onder de motorkap achteraan ligt een 1.9 TDI met 165 pk. Big deal, denk je misschien. Maar met een gewicht van 635 kg zijn de chronos spectaculair: 0 tot 100 km/u wordt afgelegd in 4,6 seconden en de topsnelheid ligt rond 200 km/u.
Achter het stuur
Meer nog dan de harde cijfers primeren de sensaties. Ik kreeg de gelegenheid om enkele rondjes af te leggen op het circuit van Mettet en kan je verzekeren dat dit prototype opmerkelijk evenwichtig rijdt. Natuurlijk is hij als racewagen wat meer overstuurd en de reageert hij duidelijk en direct. De besturing is consistent en precies, het geluid sympathiek. Het open concept maakt het allemaal nog sensationeler. Kortom, een waar genot. Het was met tegenzin dat ik terugkeerde naar de pits.
Intensieve opleiding
Tussen de verschillende rijsessies volgen de deelnemers een theoretische cursus die de basis van autosport uiteenzet, net als de rijstijl en de manier waarop je de auto moet afstellen. Dat kun je trouwens oefenen op een prototype. De dag begint om 8 uur en eindigt om 18 uur of 19 uur als je ook de racelicentie wilt behalen.
Op het einde van de dag heb je als leerling zo'n anderhalf uur op circuit gereden. Behalve een glaasje en een diploma, krijg je een informatiepakket dat bestaat uit beelden van de camera die ingebouwd werd in het prototype.
Bodemprijzen
Het volledige pakket wordt aangeboden voor 985 euro, belastingen inbegrepen. Meer informatie vind je hier. Het aantal deelnemers is beperkt tot zestien per sessie.