Na een carrière van veertig jaar staat de Range Rover opnieuw in de schijnwerpers. Deze keer wordt vooral de dieselmotor aangepakt. De V8 diesel heeft een grotere cilinderinhoud, krijgt meer koppel en vermogen en verbruikt minder.
4.4 V8
De cilinderinhoud van de V8 diesel groeit van 3,6- naar 4,4-liter. Het vermogen dikt aan met vijftien procent tot 313 pk, terwijl het koppel waarden bereikt die een vrachtwagen niet zouden misstaan: 700 Nm.
Om het vermogen van de nieuwe motor nog beter te benutten, koppelt Land Rover hem aan een nieuwe automaat met acht verhoudingen. De prestaties zijn uitstekend: de topsnelheid bedraagt 210 km/u en in 8 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u. Aan de pomp is de vooruitgang even spectaculair. Het verbruik daalt met 18,5 procent en bedraagt gemiddeld 9,4 l/100 km. De CO2-uitstoot daalt tot 253 g/km.
In detail
Voorts veranderen een aantal details aan de Range Rover. Het Terrain Response met starthulp op hellingen werd verfijnd, achterin kun je de rugleuning van de stoelen voortaan instellen en aan de buitenzijde werden enkele accenten van het koetswerk opgefrist. Het interieur baadt zoals gewoonlijk in luxe. Een Harman Kardon-installatie van 1.200 Watt en niet minder dan negentien luidsprekers verwennen de oren van de inzittenden.