De vierde generatie van de Range Rover laat zich eindelijk zien. Hij breekt met heel wat gewoontes van het prestigemerk. Zo gebruikt hij voortaan een lichtgewicht monocoque uit aluminium om 420 kg te verliezen op de weegschaal.

CO2 en verbruik in vrije val

Dit drastische regime heeft uiteraard een positief effect op de CO2-uitstoot en het verbruik. Al moeten we zeggen dat de Range Rover op dat vlak van ver komt … De constructeur geeft nog geen precieze cijfers, maar we weten al dat onder de motorkap V8-benzinemotoren en TDV6- en TDV8-diesels liggen.

Nieuwe structuur, nieuw leven

De wieltreinen werden volledig herzien en hun dynamiek is instelbaar: de ophanging past zich aan naargelang de omstandigheden of de voorkeur van de passagiers. De nieuwe Range Rover introduceert het systeem Terrain Response 2 Auto, waarmee hij zou moeten uitblinken in het terrein. Op de weg profiteren het comfort en het weggedrag van het gewichtsverlies.

160 markten

De nieuwe Range Rover is te koop vanaf september en wordt geleverd vanaf begin 2013. Hij wordt gebouwd in Solihull, in het Verenigd Koninkrijk en verkocht in ongeveer 160 markten wereldwijd.