Vermogen genoeg
Voor de aandrijving zorgt de nieuwe Jaguar V8-motor met Twin Vortex-compressor. Dankzij een variabele distributie, een inlaat met veranderlijke lengte en directe injectie levert de motor 510 pk en een koppel van 625 Nm. Het normverbruik bedraagt 15 l/100 km. Dat is een daling van 5,7 procent tegenover zijn minder krachtige voorganger. In de realiteit mag je echter op goed 20 l/100 km rekenen. Niet echt politiek correct, maar de Range Sport Supercharged is dan ook niet voor iedereen bestemd.
Actieve ophanging
De eerste test is een acceleratie van 0 naar 120 km/uur, om dan vol in de remmen te gaan. Hoewel we al dit vermogen loslaten op een doordrenkte piste, slippen de wielen niet door. De indrukwekkende trekkracht maakt dat de Range Sport Supercharged in bijna alle omstandigheden in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/uur spurt. Maar dan is het tijd om te remmen. De schijven van 380 mm en de rembeugels met zes zuigers doen je vergeten dat de auto 2,6 ton weegt. De remmen bijten ongelooflijk sterk en binnen de kortste tijd staat de zware Range weer stil. Met dank aan remmenproducent Brembo. De tweede test is een erg strakke slalom op de piste tussen waterfonteinen. De actieve ophanging verricht wonderen. De auto rolt haast niet en huppelt als een ballerina tussen de hindernissen door. Indrukwekkend.
Discrete facelift
De 2010-jaargang van de Range Sport werd licht opgefrist. De neus is wat lager en krijgt een nieuw radiatorrooster met twee dwarsbalken en een grotere luchtinlaat. Lichten met ledtechnologie en in elkaar overlopende spiegels zorgen voor een moderne toets. De voorvleugels veranderden licht van vorm. In het interieur zien we een nieuw instrumentenbord en een betere afwerking. De stoelen zijn dieper en geven meer steun. Zachte witte led’s in het interieur zorgen voor een aparte sfeer. De Range Sport Supercharged kost 84.000 euro, zonder opties.