Onverstoorbaar

Het begon allemaal in 1970. De Range Rover hield een nieuw segment boven de doopvont: de alle-terreinwagen die zich ook op begane wegen in zijn sas voelt. Sindsdien breidde dit segment sterk uit, maar de Range Rover is altijd zichzelf gebleven. Onverstoorbaar zet hij zijn parkoers verder en wordt hij telkens een beetje beter. Never change a winning team. Grote veranderingen heeft de Range Rover nooit ondergaan, behalve de overgang van een onafhankelijk chassis naar een monocoque in 2002. Ondanks of juist dankzij de vele facelifts ziet hij er niet verouderd uit maar modieus oogt hij nu ook weer niet, hoewel hij zeer populair is bij Amerikaanse sterren. In Groot-Brittannië mag de Range Rover het geliefde vervoermiddel van de ‘upper class’ zijn, in Amerika is hij de beste vriend van rappers, aristocraten met een tweed jas en hoed en nieuwe rijken die willen uitpakken in de chiquere straten.

Hedendaags

Onder het majestueuze uiterlijk schuilt een ongekende polyvalentie. De oorspronkelijke koetswerklijnen van de oudere modellen bleven behouden, maar dankzij enkele nieuwe hightechaccenten zoals de lichten is de Range Rover weer helemaal bij de tijd.

Het interieur waarin hout en leder overheersen is warm en gezellig. Wat een verschil met de kille en sombere Duitse zakelijkheid. De voorzetels lijken wel fauteuils en de achterbank zou niet misstaan in een cosy salon. Cosy, maar toch ook modern met onder meer een groot digitaal scherm voor de instrumenten en andere informatie. Het aantal bedieningsknoppen schrikt in het begin wat af, maar geen paniek: de ergonomie is goed doordacht en went snel. In de Range heb je ruimte zat, ook in de koffer. Die open je met een achterklep in twee delen. Jammer genoeg bestaat er geen Range met zeven plaatsen, dat voorrecht laat hij aan de Discovery.

e-Terrain

Om het verbruik te drukken, werd een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo werd het motorbeheer aangepast, slipt de koppelomvormer minder en konden dankzij het hogere koppel de verhoudingen verlengd worden. Bovendien komt de motor sneller op temperatuur, zijn er minder interne wrijvingen en kiest de intelligente alternator altijd het beste moment om de batterijen weer op te laden. Al die maatregelen zorgen samen met de verbeterde aerodynamica voor een lager verbruik en minder emissies.

Superkrachtige V8

Op het programma staan twee V8-motoren. De bekende 3,6-liter V8 diesel met 272 pk blijft op post en wordt aangevuld met een 5-liter V8 benzinemotor met directe injectie. Dankzij een compressor levert die 510 pk. Het verbruik en de CO2-uitstoot gingen tegenover de oude 4,2-liter V8 met compressor met zeven procent naar beneden. Vergeefse moeite, want de motor blijft te gulzig. Bovendien mis je met de dieselmotor van ons testexemplaar zeker geen vermogen. Het geluid wordt goed gedempt en dankzij het monsterachtige koppel van 640 Nm heeft hij genoeg reserves. Schijnbaar moeiteloos stuwt de diesel dit zwaargewicht vooruit, terwijl de automaat met zes verhoudingen uiterst zacht door de gangen klimt. Dit is één van de beste automaten van het moment. Je mag echter geen waanzinnige prestaties verwachten want 2,7 ton blijft een lompe massa. Om de Duitse concurrentie uit het zicht te laten verdwijnen in de achteruitkijkspiegel, is meer nodig. Maar je vraagt toch ook niet aan de Queen om een sprintje van honderd meter te trekken?

Soeverein

De Range is de koning van de terreinwagens, met die nuance dat hij zo mooi is dat je toch sterk gaat twijfelen om de lak te verknoeien in de bossen. Deze facelift verbetert nochtans de off-roadcapaciteiten. De adaptieve ophanging die je bedient met de Terrain Response-draaiknop maakt hem onstuitbaar. De aangepaste stabiliteitscontrole helpt waar nodig. Bovendien werden de remmen versterkt, bij beide motorversies uiteraard.

Kortom, de Range klimt overal over, rijdt overal door en geeft nooit een geforceerde indruk. De talrijke oneffenheden van onze Belgische wegen strijkt hij met gemak glad. Een sterk staaltje. Het royale comfort verwent de inzittenden met een goede geluid- en schokdemping en airco. Tijdens lange tussenstops zorgt de optionele tv-tuner voor aangename verstrooiing, al kun je het systeem uiteraard niet inschakelen tijdens het rijden om veiligheidsredenen. Duur, maar leuk speelgoed. Wat de minpuntjes betreft zijn we snel rond: we betreuren de houtinleg die zo uit een Renault 8 uit de jaren zeventig lijkt te komen. Echt goedkoop...

Budget

Net zoals Dom Perignon zijn champagne niet afprijst, kost de Range Rover een smak geld. De prijzen beginnen bij 87.200 euro voor de HSE instapversie. Ze klimmen tot 95.400 euro voor de Vogue en 113.500 euro voor de Autobiography. Voor die prijs krijg je een complete uitrusting. Dat is wel het minste wat je mag verwachten van deze rijdende legende.
Gezien het gewicht en de grote motor is het verbruik van de dieselmotor nog redelijk. Gemiddeld verbruikten wij 12 l/100 km.

Conclusie

De Range Rover is de oerouder van de polyvalente alle-terreinwagen. Toch is hij met zijn hightechuitrusting volledig up-to-date. Hij was nog nooit zo efficiënt en comfortabel en mag zich terecht de enige echte off-road-Rolls noemen. De prijs bevestigt het.