De laatste der Mohikanen

De markt van de luxe-SUV’s is een bont allegaartje. Je vindt er producten op maat van de trendy stadsmens, mastodonten die hun gewicht proberen te verdoezelen met verbazingwekkend lage verbruikscijfers en tot slot onwaarschijnlijke machines met de allures van een avonturier die maar net in staat zijn om over een stoeprand te klimmen...

Niets van dat in deze Range Rover. Dit is trouwens niet zomaar de zoveelste creatie in het drukbezette segment van de luxueuze SUV’s, maar de grondlegger van zijn categorie.

Schotland veroveren

De Range Rover is even tijdloos als de Britse wacht. Wil je Hare Majesteit even melden dat haar hoed helemaal uit de mode is? Hetzelfde geldt voor de Range Rover. Door de jaren heen onderging hij slechts kleine aanpassingen en het blijft een imposante auto. Zijn afmetingen en gestalte zijn indrukwekkend, maar ze worden overgoten met een zeldzame elegantie. Opmerkelijk, want onder de hoekige vormen zou je niet meteen een vleugje poëzie verwachten.

Achter die hoekige lijn schuilt een rijke geschiedenis, een edele afkomst. Deze auto geeft je zin om het stuur te grijpen en de mistige Schotse moerassen te doorkruisen, met een concert van doedelzakken die uit de luidsprekers galmen en aan jouw zijde een Lord die van kop tot teen in tweed gehuld is.

Harde realiteit

Opnieuw naar de werkelijkheid. Zelfs legendes moeten zich onderwerpen aan de wetten van de markt. Het volstaat niet dat je al jarenlang een referentie bent, je moet je jaar na jaar opnieuw bewijzen. En elk decennium heeft zijn eigen uitdagingen. Na de zoektocht naar meer sportiviteit en veiligheid is dat nu de jacht op CO2.

De Range Rover antwoordt op de meest weelderige manier: met een verbeterde motor en een nieuwe versnellingsbak. De prestaties gaan er flink op vooruit, terwijl het verbruik optimaal profiteert van de nieuwe transmissie met acht versnellingen.

Nog altijd V8

Benzine of diesel, de Range wordt altijd aangedreven door een V8-motor. In dit geval gaat het om een diesel, waarbij het resultaat niet te lijden heeft onder het gebrek aan ‘klasse’ van deze brandstof. Vermogen, soepelheid, zachtheid en zelfs een mooie klank in de toeren: deze V8 heeft het allemaal. Zijn technische eigenschappen spelen in zijn voordeel. Met een cilinderinhoud van 4,4 liter heeft de V8 stalen longen die 313 pk leveren en een gigantisch koppel van 700 Nm bij 2.000 tr/min.

De resultaten tegen de chrono zijn verbluffend voor zo’n monumentale auto: bijna 210 km/u topsnelheid en minder dan acht seconden om 100 km/u te bereiken. Aan de pomp boekt hij duidelijk vooruitgang: het verbruik daalt met 18,5 procent tot een gemiddelde van 9,4 l/100 km. De CO2-uitstoot zakt tot 253 g/km.

In detail

De Range Rover maakt van de gelegenheid gebruik om enkele details te herzien, zoals de Terrain Response (voortaan met een vertrekhulp op hellingen), de uitrusting voor de passagiers achterin (zoals zetels waarvan de hoek van de rugleuning verstelbaar is) en kleine accenten van het exterieurdesign. De Harman Kardon-geluidsinstallatie is 1.200 watt sterk en telt maar liefst negentien luidsprekers.

Ben je mee?

Het is moeilijk om te weerstaan aan zo’n uitnodigende auto. Een test met de nieuwe V8 op de weg is zeer leerrijk. Ondanks de bijna ongehoorde massa (2,8 ton), katapulteert hij deze dolmen op wielen met een verbluffend gemak. Natuurlijk laat het gewicht zich voelen en tempert dat de gemoederen, maar de geleidelijke acceleraties brengen je al snel tot illegale snelheden. En dat met een discrete V8-brom die vooral vanaf 3.000 tr/min hoorbaar is. De automaat is de perfecte partner, hij schakelt heel zacht en getuigt van intelligentie en anticipatie. Een uitstekend huwelijk tussen motor en versnellingsbak!

Drijf het echter niet te ver op bochtige wegen. De inertie blijft aanwezig, net als de grenzen van de fysica.

Een salon

Het meest indrukwekkend aan deze Range is het gemak waarmee hij om het even welke hindernis uitvlakt zonder dat je het binnenin voelt. De Himalaya beklimmen terwijl je in een prinsheerlijk comfort geniet van Beethoven: hij kan het. Het comfort is verzekerd en haalt een zelden gezien niveau. Jammer dat de Range met vijf zitplaatsen heeft…

Qua functionaliteit kunnen we de Range Rover hem weinig verwijten, hij is groots op alle vlakken. Het wordt zelfs vervelend om in de bodem van de koffer je kleine spullen te zoeken. De laadklep van de koffer (die in twee delen opent) vormt een groot obstakel dat je moet overwinnen met een houding die niet echt past bij de status van deze auto.

Conclusie?

Natuurlijk is de Range Rover TDV8 één van de meest nobele vertegenwoordigers van zijn soort. Alleen al door ermee te rijden word je bijna in de adelstand verheven. Hij is luxueus op de weg en formidabel daarbuiten. Deze auto staat aan de top, maar breekt nooit met zijn imago van conservatieve Dandy. Dankzij zijn nieuwe motor geraakt hij nooit buiten adem, zonder je te ruïneren aan de pomp. We verbruikten gemiddeld 12,9 l/100 km.

De Range Rover heeft ook gebreken. Zijn afmetingen zijn een handicap, zelfs problematisch in de stad. De prijzen zijn buitensporig (minstens bijna 90.000 euro) en je moet altijd in gedachten houden dat hij een flinke massa op de weegschaal zet. Maar zijn dat niet gewoon karaktertrekken?