De volledig nieuwe Renault Clio is één van de belangrijkste nieuwigheden van het najaar. Hij moet de concurrentie, die onlangs ook sterk vernieuwde, nachtmerries bezorgen. In afwachting van onze eerste testindrukken begin oktober, volgt hier alvast alle informatie.
Stijl
De lijnen zijn veel dynamischer. De nieuwe Clio moet de concurrentie bijten en dat zie je. Het design is geïnspireerd door het concept DeZir en wil duidelijk opvallen, met bijvoorbeeld de lanceringskleur Rouge Flamme. De nieuwe Clio is alleen als vijfdeurs beschikbaar, maar heeft een paar coupétrekjes, zoals de verborgen handgrepen in de achterdeuren. Ook bijzonder: de dagrijlichten met leds.
Sfeer
In het verlengde van de exterieurstijl werd het interieur opnieuw ontworpen om “kracht en vertrouwen uit te stralen”. Aan jou om te oordelen… Het ontwerp van de boordplank is volgens Renault geïnspireerd door een vliegtuigvleugel (sic). We zien onder meer een digitale teller, zoals in de grote broer Mégane.
Personaliseren
Renault wilde van in het begin een product dat je sterk kunt personaliseren. Zo mogelijkheden aan de buitenkant omvatten de spiegelkappen, de biezen van het radiatorrooster, de schort van de achterbumper, de beschermers onderaan de deuren, de kleur van de velgen en zelfs de dakstriping. Een hele reeks.
Idem dito in het interieur: dashboard, de deurpanelen, het stuur, de handgrepen, de console van de versnellingspook, de ringen van de ventilatieroosters, de bekleding en de tapijten.
Tablet met internetverbinding
Eén van de grootste nieuwigheden van dit model is Renault R-Link, beschikbaar als optie. Het is een tablet met een groot aanraakscherm van 7 duim, stembediening en een personaliseerbaar startscherm. De navigatie wordt verzekerd door een TomTom met verkeersinformatie in realtime.
Deze tablet is verbonden met de elektronica van de auto, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is om het rijgedrag van de bestuurder te analyseren om het verbruik te verlagen. Uiteraard zijn ook de gebruikelijke verbindingen (Jack en USB) aanwezig.
Tot slot is de Renault R-Link Store de eerste Application Store in de autowereld, waar de gebruiker heel wat toepassingen kan downloaden. De Coyote-radarmeldingen integreren, twitteren, je mails lezen: het kan allemaal. Met de app Renault R-Sound heb je zelfs zes motorgeluiden, gesynchroniseerd met de snelheid en de acceleratie van de auto.
Bass Reflex
Een tip voor muziekliefhebbers: Renault schonk veel aandacht aan de geluidsinstallatie van de Clio en presenteert het systeem Bass Reflex, dat (volgens Renault) in staat is hetzelfde volume en luistercomfort te creëren als huiskamerluidsprekers van dertig liter. De lage frequenties worden beter weergegeven en de verzadigings- en vervormingsdrempels liggen hoger.
De motoren
Renault heeft nog niet alle motoren onthuld, maar wel al één grote nieuwigheid: de TCe 90. Het gaat om een driecilinder turbobenzine van 900 cm³ die 90 pk en 135 Nm bij 2.000 tr/min ontwikkelt. Het verbruik bedraagt 4,3 l/100 km, wat overeenkomt met 99 g CO2/km.
Bij de diesels levert de dCi 90 met 1,5 liter 90 pk en 220 Nm en verbruikt hij maar 3,2 l/100 km met een CO2-uitstoot van 83 g/km.
Tot slot vervangt de TCe 120, een 1,2 liter viercilinder met 120 pk, de atmosferische 1,6 liter. De TCe 120 kan gekoppeld worden aan een automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen.
Ecorijstijl
Een ecomodus, beschikbaar door op een knop te duwen, laat toe om het verbruik met 10 procent te verminderen doordat de auto anders afgesteld wordt. We zien ook de gebruikelijke schakelindicator, hier aangevuld met een andere indicator die het rijgedrag van de bestuurder beoordeelt. Zoals we hierboven al schreven, beschikt de tablet over de zogeheten Driving eco²-app waarmee de bestuurder zijn rijstijl kan analyseren en zijn rijgedrag kan aanpassen.
Nu nog wachten tot begin oktober om het rijgedrag van de nieuwe Clio te beoordelen. De commercialisatie in België is gepland op 20 oktober. De prijzen zijn nog niet bekend.