Gebouwd in de legendarische fabriek van Dieppe, daar waar de fabuleuze Berlinettes Alpine uit de jaren 60-70 werden gebouwd, bezit de Clio Sport blauw bloed. Renault heeft altijd voor gevitamineerde versies van hun auto gezorgd. De jaren 60 en 70 lieten ons toe kennis te maken met de R8 en R12 Gordini, evenals de beestige R5 Turbo I en II. Later, met de komst van de Clio, kende de 16V een beduidend commercieel succes. Even handig op de baan als op het circuit werd de Clio opgedreven tot 150 pk voor de Clio Williams, dat nu een echte collector’s item is geworden. Met de evolutie van het model werd de nieuwe bom omgedoopt tot RS, nog sportiever en een totaal van 182 pk.
Body-building sessie
Met grotere afmetingen dan het vorige model heeft de nieuwe Clio gulle maten voor een auto uit die categorie. De Sport versie moest het dus nog beter doen met gespierde flanken. Het uiteindelijk resultaat is indrukwekkend, dank zij koestwerkplaten die enkel voor deze auto werden gemaakt en velgen van 17 duim. Nog interessanter is de grote luchtdiffusor in de achterbumper die bijdraagt tot een verbeterde wegligging van de Clio. Uniek in dit segment !
Teleurstellende opgedreven prestaties
Deze Clio bezit ondermeer standaard Brembo remmen, net zoals de Mégane Sport. En dat iso ok nodig, want onder de motorkap zit een pittige 2 liter met 16 kleppen en 200 pk. De motor word gestuurd door een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen, en 7250 tr/min schrikt hem niet af. Met een koppel van 215 Nm aan 5500 tr/min is het vermogen maar weinig geëvolueerd ten opzichte van het vorige model. Het gewicht ging echter wel de hoogte in: bijna 1315 kg zwaar !
Sport interieur
Eens achter het stuur voelt men zich al snel gerust gesteld dank zij de uitmuntende steun van de sportzetels. Het interieur zelf is niet echt verschillend van een standaard Clio, al zijn er enkele details die verraden dat het hier om een speciale reeks gaat. Zo worden de cijfers op de toerenteller groter naar mate het toerental hoger komt te liggen. Een kleine diode geeft aan de bestuurder aan als het tijd is om te schakelen. Met aluminium pedalen en een lederen sportstuur, met rood neutraal punt dat aangegeven is op het stuur, ontbreekt deze Sport niet aan charme. Ander groot nieuws is dat nu ook gekozen kan worden voor uiterst doeltreffende Recaro sportzetels, al zijn die eerder bedoeld voor het zware werk dan voor het dagdagelijks gebruik.
Uitstekend chassis
Het geluid van de motor stelt wat teleur. Bij laag toerental kunnen we het niet over een vleiend geluid hebben, het gaat iets beter vanaf 4000 tr/min. De acceleraties zijn heel lineair en we kunnen de Clio Sport niet echt als indrukwekkend beschouwen. De behaalde snelheden zijn misschien wel indrukwekkend, maar ook niet verbluffend. Het evenwicht van de wagen is op zijn beurt wel uitzonderlijk, dank zij, ondermeer, een goede uitgekiende ophanging. De Clio Sport voelt zich overal goed, en is volledig in zijn nopjes op de Portugese baantjes waar we deze Clio hebben getest.
Met een prijskaartje van 21.900 € zal de Clio Sport eerder een uitzondering zijn op onze wegen, daar komt ook nog eens een inschrijvingsbelasting van 5.000 € bij, en dat zal ook niet helpen.
Ontdek meer inzichten
Renault