De compacte cross-overs blijven wereldwijd aan populariteit winnen. Bijna één auto op vijf was vorig jaar een cross-over. Ook in België verkopen ze als zoete broodjes en vertegenwoordigden ze vorig jaar maar liefst een kwart van de verkoop in het C-segment (50.355 op 187.646 exemplaren). Vreemd genoeg is Renault nog niet aanwezig in deze klasse, maar de Kadjar brengt daar verandering in.

De Kadjar komt aan het begin van de zomer op de markt en wordt beschikbaar met twee- of vierwielaandrijving. Net als in de Captur biedt Renault ook een uitgebreide tractiecontrole (extended grip) als ‘tussenoplossing’.

Technisch is de Kadjar gebaseerd op de Nissan Qashai, al vreest designchef Laurens van den Acker niet te veel kannibalisme. “Ten eerste is dit segment nog in volle groei. We zullen dus eerder klanten afsnoepen van klassieke berlines of sedans, dan van andere cross-overs”, legt de Nederlander uit. “Ook was er een goede samenwerking met mijn Japanse collega van Nissan, die de ontwikkeling volgde en steeds een veto had. Maar ook hij is heel tevreden met de vormtaal van de Kadjar.”

De Kadjar ziet eruit als een grote Captur en is voor alle duidelijkheid niet de vervanger van de Koleos. Renault werkt namelijk nog aan een grotere cross-over. Niet langer van Samsung-origine, maar op basis van de Nissan X-Trail. De vervanger van de Koleos is gepland voor begin 2016.