Wanneer je aan boord van de nieuwe Kangoo stapt, word je verrast door de grote binnenruimte. Een indruk die nog versterkt wordt door de lichtinval door de grote raamoppervlaktes. De extra 18 cm die hij wint tegenover zijn voorganger, worden duidelijk aan het welbehagen van zijn inzittenden besteed. Dankzij de met 12cm toegenomen elleboogbreedte nemen nu vlot drie personen plaats op de achterste bank. Met 21 cm (+4,3) is de knievrijheid achteraan de grootste in het segment wat zelfs de allures van een Vel Satis benadert. Vooraan komt er van deur tot deur 9 cm bij, maar we hadden toch liever gezien dat ook de stoel wat verder zou kunnen verschuiven. Al bij al voelen we ons erg op ons gemak in de Kangoo, temeer daar het instrumentenbord heel wat ergonomischer is als bij het vorige model en de gebruikte materialen van hedendaags niveau zijn. Gedaan met het naakte plaatwerk op de zijzuilen.
Eens je aan het stuur zit (dat nog steeds niet in de diepte regelbaar is), valt de boven op de console geplaatste versnellingspook direct in de hand. De zit kan in de hoogte geregeld worden en je beschikt zelfs over een voetsteun die naam waardig. De handrem, met zijn « vliegtuigdesign » uit de Megane, omvat de opbergruimte tussen de zetels terwijl de bediening van de elektrische ruiten vanaf nu op de armleuning van de deuren zit. Bij de Privilege-versie kunnen ook de ruiten van de achterste rijen elektrisch naar beneden, waarbij zelfs die van de zijdelingse schuifdeur helemaal verdwijnt. We zijn dus mijlenver verwijderd van het rudimentaire comfort van de vorige versie.
Simpel en praktisch
Ondanks dat de Kangoo wat verburgerlijkt, werden zijn praktische roeping en zijn gebruiksgemak niet aan de kant geschoven. Zoals de achterbank bijvoorbeeld, die door een uitgekiend mechanisme met slechts één hand neergelegd kan worden. De rugleuning verdwijnt daarbij mooi in de bodem waardoor een perfect gelijkmatige laadvloer bekomen wordt. Naargelang de versie is ook de voorzetel neerklapbaar, waardoor zelfs het laden van 2,5 meter lange voorwerpen geen probleem stelt. Het minimumvolume van de laadruimte bedraagt een stoere 660 liter maar stijgt naar 2,6 m³ als de achterbank platgelegd wordt en zelfs naar 2,8m³ als de passagierszetel vooraan samengevouwen wordt. Er kan dus heel wat in de Kangoo en dat je daarbij maar 60 cm tussen de grond en de laadvloer hoeft te overbruggen is mooi meegenomen.
Een prima idee is ook de hoedenplank die op twee niveaus kan geplaatst worden en zelfs 50 kg kan dragen. De ingenieurs van Renault zorgden verder voor een onuitgegeven systeem waarbij deze plank achter de rugleuning kan bevestigd worden. Geen gezoek meer waar je dat ding kwijt kan wanneer je de geboden ruimte maximaal wil benutten, zeker met 5 personen aan boord
En op het dak?
Ook wat opbergen betreft slaat de nieuwe Kangoo spijkers met koppen. Voor elk van de achterpassagiers is er een aparte opbergruimte terwijl je in de hemel van het dak een ruimte van 13 liter vindt waar je wegenkaarten of nog andere grote voorwerpen kwijt kan. Het handschoenkastje van 15 liter mag je best « ruim » noemen terwijl er onder de voeten van de achterste passagiers nog meer bergruimtes verscholen liggen. En zelfs op de boordplank is er plaats voorzien om een A4 met wat schrijfgerief kwijt te geraken.
Als dat nog niet genoeg is kan je zelfs aan de buitenkant nog heelwat kwijt, want de Kangoo voorziet een unieke 2 in 1 dakrail. Zonder enig materiaal kan je de langsliggers ombouwen tot een draagrek dat tot 80 kg kan dragen. Voor de veiligheid werden er visuele en auditieve controles voorzien.
Overgewicht
Bij de lancering van de nieuwe Kangoo kan je uit vier motoren kiezen waarvan drie versies van de 1,5dCi. Voor de eerste keer puurt men 105 pk’s uit dit blok en omdat er toch uitgedeeld werd, wordt hij tegelijkertijd van een 6-bak voorzien. Waar deze motor, bij andere modellen van het merk, de reputatie heeft erg vlot te zijn, heeft hij het hier toch wat moeilijker met de 1430 kg van onze nieuweling. Toch laat een koppel van 240 Nm vlotte hernemingen toe bij alle regimes, terwijl het verbruik tot gemiddeld 5,5 liter beperkt blijft. Eens op weg valt de werkingsstilte op die in sterk contrast staat met het kabaal dat de vorige versie produceerde. Het terugdringen van het geluid maakte immers deel uit van een bijzondere studie waarbij er getracht werd om het geluidsniveau van een monovolume te bereiken, zonder daar echter helemaal in te slagen. Het inspuiten van de holle ruimtes verhindert dat de geluiden van de motor en aandrijving zich verder naar het binnenruim verspreiden en een geluidsisolatie van 15 mm dik absorbeert de geluiden die door de wielkasten, de vloer of de kofferruimte trachten binnen te sluipen. Al deze maatregelen zorgen voor een vermindering van 3 dB in de hoge frequenties wat een verbetering van 50% betekent. Maar verwacht toch geen mirakels. De Kangoo verplaatst veel lucht en de aerodynamische geluiden zijn boven de 100 kmh wel degelijk aanwezig, vooral ter hoogte van de buitenspiegels. De motor van zijn kant gromt enigszins rond 3000 toeren. Dit is te wijten aan lichte resonanties waarbij de bouw van de carrosserie als een klankkast werkt.
Beter, maar…
De nieuwe Kangoo gebruikt het platform van de Scenic en ziet vooraan en achteraan zijn sporen met 12 cm toenemen. Ook de wielbasis groeit behoorlijk tot 2,7 meter. Voor de eerste keer kan hij trouwens naargelang de versie, met ESP uitgerust worden dat met een onderstuur-controle-systeem uitgerust is. Op de weg bemerken we een sterk verbeterd weggedrag op, zeker wat de demping betreft. Maar van zodra het ritme opgedreven wordt, laat de vooras het enigszins afweten met een progressief onderstuur. Het elektrische bekrachtigde stuur toont zich wat te weinig precies om te kunnen anticiperen. Het onmogelijk is dus toch niet mogelijk.