Euro NCAP maakte vandaag de resultaten bekend van de tests waarbij de passieve veiligheid van de compacte monovolumes werd onderzocht. In de lijn van de resultaten van Mégane, kreeg Renault Scénic 4 sterren, wat hem een plaats bezorgt onder de veiligste wagens in zijn categorie.
Euro NCAP stelde tevens de resultaten voor van de crashtests waaraan de gloednieuwe Renault Laguna II werd onderworpen. Laguna is het eerste model op de markt, alle segmenten samen, dat de uitzonderlijke score van 5 sterren behaalde.
Al die successen zijn onmiskenbaar het resultaat van een strategie die sterk de nadruk legt op het thema van «Veiligheid voor allen». Met Mégane (4 sterren in 1998), Espace (4 sterren in 1999), Clio (4 sterren in 2000), Scénic (4 sterren in 2001) en Laguna II (5 sterren in 2001) kan Renault prat gaan op een gamma dat aan de hoogste veiligheidsnormen voldoet.
Euro NCAP onderwerpt regelmatig wagens aan crashtests en maakt op basis van de resultaten een rangschikking per segment op. De score, uitgedrukt in sterren, varieert van 1 tot 4 sterren. Laguna II is de eerste wagen die deze grens heeft overschreden, door de maximumscore van 4 naar 5 sterren op te voeren. De score wordt toegekend in functie van de schade gemeten op de voorste passagiers bij een zware frontale botsing tegen 64 km/h met een contactzone van 40%, bij een zijdelingse aanrijding tegen 50 km/h met een vervormbare hindernis en een contacthoek van 90° en bij een zijdelingse aanrijding aan 29 km/h tegen een paal.
Met 4 sterren dient Scénic zich aan als één van de veiligste auto’s in de categorie van de compacte monovolumes
Dit jaar maakte Euro NCAP de resultaten voor de categorie van de compacte monovolumes bekend. Dankzij een zeer hoge score van 29,11/34 wordt Scénic met 4 sterren beloond, wat hem meteen tot één van de veiligste wagens uit zijn categorie maakt. Scénic dankt dit resultaat zonder enige twijfel aan het streven van Renault om alle wagens uit zijn gamma uit te rusten met de recentste technologische innovaties op het vlak van de veiligheid.
Met 5 sterren drukt Laguna II zijn stempel op de geschiedenis van Euro NCAP en wordt hij de referentie op het vlak van de passieve veiligheid.
Met een uitzonderlijke score van 33,1/34 , wat overeenstemt met 5 sterren, wordt Laguna II het best presterende model op de markt, alle segmenten samen, wat de bescherming van de inzittenden betreft.
Componenten zoals motor, versnellingsbak, accu, remkrachtversterking, luchtfilterhuis en diverse accessoires zijn zo opgesteld dat ze de geprogrammeerde vervorming van de structuur niet beïnvloeden.
Het succes van zijn voertuigen bij de Euro NCAP crashtests (Mégane – 4 sterren en «Best in Class» sinds 1998; Espace – 4 sterren en «Best in Class» sinds 1999; Clio – 4 sterren in 2000; Scénic – 4 sterren in 2001; Laguna II – 5 sterren in 2001) bezorgt Renault een opmerkelijke geloofwaardigheid op het vlak van de passieve veiligheid. Dat het Renault gamma vandaag aan de hoogste veiligheidsnormen voldoet, is echter het resultaat van een lange traditie van innovatie. Renault introduceerde als eerste constructeur de krachtbegrenzer voor de veiligheidsgordels in 1995 en het geprogrammeerd veiligheidssysteem met de nieuwe airbags met elektronisch gestuurde ventielen in 1997, en rust sinds 1998, via het Renault Veiligheidssysteem (SRP), al zijn wagens standaard uit met deze voorzieningen. Het geprogrammeerde veiligheidssysteem, de meest recente nieuwigheid op Laguna II, is gloednieuw omdat het de twee adaptieve airbags combineert met een adaptieve veiligheidsgordel.
Bron : Renault Belgium.