François Piette

21 MEI 2001

Vooruitgang voor de Astra V8 Coupes !

Opel kijkt ernaar uit om nog meer vooruitgang te boeken bij de derde wedstrijd van de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) in Oschersleben op 20 mei. “Voor de wedstrijd op de Nürburgring hadden we enkele veranderingen op de Astra V8 Coupe aangebracht,” zegt Opel Motorsport baas Volker Strycek, “maar het ontwikkelingsproces is verre van volledig.” Op de Nürburgring scoorde Opel Junior Timo Scheider Opel’s eerste punt van het seizoen, terwijl teamcollega Michael Bartels naar het einde van de race de hele meute gedurende vier ronden aanvoerde. Bij Opel Euroteam zette Alain Menu de snelste raceronde op de tabellen. Strycek: “De rondetijden laten zien dat we een aanzienlijke stap voorwaarts hebben gezet.” De verdere ontwikkelingen moeten de Opel-piloten in staat stellen zo vlug mogelijk weer vooraan mee te strijden. “Na de ronduit teleurstellende start van het seizoen hebben we de Astra onder de loep genomen en elk detail van A tot Z onderzocht. We hebben zo een enorme hoeveelhied extra data en metingen kunnen verzamelen, maar gezien het korte tijdsbestek tussen de races hebben we nog niet alle voorziene wijzigingen op de wagens kunnen aanbrengen,” legt Strycek verder uit. De vele uren die in de windtunnel en achter de computers werden doorgebracht bewezen alvast hun dienst op de Nürburgring. De eerste wijzigingen werden aangebracht op de veer/schokdemper-combinaties, terwijl extra deflectoren de aerodynamica verbeterden. “Je kon het verschil meteen merken aan het stuur en de tijden bewezen dat we in de goede richting aan het werken zijn,” aldus Joachim Winkelhock (Opel Team Holzer). Winkelhock klom op naar een vierde plaats in de kwalificatierace maar zag zijn moeite teniet gedaan toen hij een rempunt miste. Manuel Reuter (Opel Team Phoenix) had zo mogelijk nog een slechtere dag: ook hij wist heel wat plaatsen goed te maken, maar ging van de baan en crashte hard tegen de vangrails. “De impact was enorm, maar gelukkig werd Manuel niet ernstig gewond,” vertelt Volker Strycek. “Op het eerste zicht leek het of de wagen rijp voor de schroothoop was, maar nader onderzoek wees uit dat de veiligheidskooi nog helemaal intact was. Dit bewijst meteen hoe sterk de huidige generatie toerwagens wel is.” Bron : Opel
Advertentie
Advertentie
Advertentie