Een van de sterke punten van deze nieuwe Laguna blijkt zijn wegligging te zijn. Renault heeft er alles aan gedaan om zo’n reactief en precies mogelijk chassis op punt te stellen. Ook de ophanging evolueert en is iets harder geworden. Toch zorgt hij nog steeds voor het nodige comfort dankzij, onder andere, de afstelling van de vering. De nieuwe Laguna biedt een brede waaier motoren aan, allemaal gekoppeld aan versnellingsbakken met zes versnellingen. Het gamma benzinemotoren zal stapsgewijs op de markt komen en gaat van start met een 2 liter met 16 kleppen en 145 pk, een motor waarover Renault veel lof heeft voor het beschikbare koppel aan lage toerentallen en een doeltreffende geluidsdemping. Deze motor is het resultaat van de samenwerking tussen Renault en Nissan. De 2 liter turbo met 16 kleppen en 170 pk en gekoppeld aan een automatische versnellingsbak van 6 versnellingen vervolledigt het gamma. Het dieselgamma gaat van start met de 1.5 dCi die over 105 pk beschikt en een voordelige prestatie/verbruik verhouding kan voorleggen met een uitstoot van slechts 136 gr CO2 per kilometer en een verbruik van 5.1 liter. Voor de 2.0 dCi, waarop drie vermogens beschikbaar zijn met 130, 150 en 175 pk, zal de 150 pk standaard geleverd worden met een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen. Dit gamma motorisatie zou al heel snel aangevuld moeten worden met bijkomende vermogens. Deze Laguna heeft ook bijzondere aandacht gekregen wat betreft laterale aanrijdingen. Hij is uitgerust met een exclusief systeem dat uit twee laterale airbags bestaat van de laatste generatie (borstkas en romp). Wat de actieve veiligheid betreft heeft Renault laten weten dat ze ook aandacht hebben geschonken aan de leesbaarheid van de informatie op het dashboard dankzij een nieuwe ergonomie. Op praktisch vlak vullen de handrem en de handsvrije kaart van tweede generatie het lijstje van technologische gadgets aan. Voor de break werd ook een systeem bedacht zodat met een eenvoudige druk op de knop een volledig vlakke laadvloer verkregen wordt. Renault wou met een betrouwbare en mooi afgewerkt product voor de dag komen, daarom hebben ze zowat 6 miljoen testkilometers afgelegd in de meest uiteenlopende weg en weersomstandigheden. Binnenin valt het op dat het afwerkingniveau ook de nodige aandacht heeft gekregen. Het dashboard beslaat de volledige breedte van de auto en de bediening en informatiepanelen zijn netjes op de bestuurder afgesteld. Wat de uitrusting betreft bevat de centrale console de bediening van de handrem, cruise control en de bediening van het navigatiesysteem en de telefoon. De airco beschikt over een driedubbel geëvolueerd en innovatief automatisme: de gebruiker kan kiezen tussen Soft, Auto en Fast. In Auto stand kan hij ook op een klassieke manier het klimaat binnenin de auto regelen. Met de Soft instelling wordt voorkeur gegeven aan een rustige en geluidsloze sfeer. Met een snelle en dynamische reactie tot achterin zorgt de Fast stand voor een doeltreffende verkoelende sfeer. Tot slot ziet het er naar uit dat Renault zich wil richten op de markt van de bedrijfsvoertuigen met als argument de lage gebruiksprijs van zijn nieuw product. Deze nieuwe Laguna zal op het salon van Frankfurt aan het publiek voorgesteld worden en komt vanaf de maand oktober van dit jaar op de markt.