Een evenwichtige lijn Renault is erin geslaagd om een delikate overeenkomst te vinden : een elegante lijn te bieden mét een intrekbaar dak. Inderdaad, deze dringt meestal een stevig achterwerk aan waar het dak zich in kan schuilen wanneer het klimaat niet meevalt. Maar hier is een schoonheidsfoutje: het volume van het intrekbaar dak ! Gebouwd uit enkel twee delen, de Franse ingenieurs hebben een oplossing moeten vinden om het volume van het dak maximaal te beperken, met doel om een aangename lijn te behouden en zelfs met een koffer met een zekere inhoud. De oplossing is : de voorruit ! Door deze te buigen en hem zoveel mogelijk naar achter te brengen, wordt het dak kleiner... Het gevolg is dat men zich soms afvraagt of men zich werkelijk in een cabrio bevindt als het dak afgeruimd wordt. Bovendien, voor de grotere maten, moeten ze opletten dat ze zich niet aan de boorden van de voorruit stoten ! De typische sensaties van een cabrio worden hier dus herleid... Daarentegen, werden de rumoerigheden tot zijn uiterst beperkt. Een geruisloze en vrijwillige motor Niet echt nijdig, noch sportief, onwikkelt deze 2.0 l benzine 134 pk aan 5.500 rpm en bevat een eerlijk koppel van 191 Nm aan 3.750 rpm. Gemiddelde waarden, maar die meer dan genoeg zijn voor deze cabrio die meer gelijkt op “Love Boat” dan op "Starsky en Hutch"… Toch is hij vrijwillig en volmaakt bij elk regime samen met een merkwaardige stilte. De opgelegde doos verdraagt geen kritiek in verband met de verdeling van de versnellingen... Daarentegen, bevat de besturing toch speling en is te zacht, net zoals een boterklompje in de zomer... Strakheid te herzien Bij het wegnemen van het dak verliest men automatisch heel wat aan strakheid in de wagen, wat vertaald wordt door gepiep en trillingen van de voorruit bij het overrijden van wegen met reliëf. Deze Renault maakt hier geen uitzondering en geeft zelfs een toon lager aan dan zijn Duitse broers. Met een lager dak, heeft de voorruit stuiptrekkingen wanneer de weg niet meer op en biljardbal gelijkt. Het is meer ongemakkelijk dan werkelijk gevaarlijk daar het weggedrag gezond en zonder verrassingen blijft. Enkel het servostuur geeft zich niet natuurlijk over en gelijkt meer op een stuur van een Play-Station… Maar alles bij alles vraagt men hem niet om vol moed rallyritten af te leggen. Comfort… maar voor twee ! Eén enkel zicht op de ruimte voor de benen achteraan en u zult het vlug begrepen hebben dat deze wagen geschikt is voor een jong koppel zonder kinderen ofwel vrijgezellen... Maar vooraan is de ruimte ruim voldoende en men voelt zich echt op zijn gemak daar de zetels héél comfortabel zijn. De rijhouding is goed, al moet men deze toch wat zoeken. Zoals reeds gezegd, de quasi totale afwezigheid van geruis en geluid maakt van deze Megane CC een erg aangename wagen op lange banen, zelfs al wordt het dak weggenomen. En aangezien dit dak in glas is, biedt de wagen héél veel lichtinval, wat het gevoel van opsluiting volledig wegneemt. Uiteindelijk, in ruil voor 350 €, stelt Renault verwarmde zetels voor, een nuttige optie wanneer men beslist om met open dak te rijden bij niet aangepaste temperaturen. Nochtans, werkt dit systeem bij Renault, enkel met een "on/off" drukknop, die geen keuze laat kwa kooktijd, wat op andere modellen wel het geval is. Resultaat : men ondervindt vlug dat onze rug ‘à point’ gebakken is, en men voelt zich even vlug als een beefsteak gegrild. Plastieken afwerking maar aantrekkelijke prijs Het interieur is typisch Renault met zijn lichte kleuren en combinaties die men in het volledige gamma terugvindt. Jammer dat dit niet altijd een teken van goede afwerking is. De plastieken gelijken op "Playmobiel" en werden niet zo goed ingebouwd. Het Franse merk heeft nog een lange weg af te leggen voor dat ze aan de Duitse qualiteit geraken. De prijs/kwaliteit verhouding is nochtans concurrerend : aan 25.500 € verkocht in een "Dynamic" versie, stelt deze Mégane reeds automatische airco voor, samen met metalen velgen, elektrische achteruitkijkspiegels, ... De "Privilège" versie, met een bijkomende kost van 600 €, biedt ESP en een leder/stof binnenbekleding. Zelfs de opties blijven democratisch met een metaalkleur aan 420 €, het onmisbare antiopschuddingsnet aan 300 € et een leder Pack voor slechts 1.400 €. Een klein minpunt : de snelheidsregelaar in optie op elk model (500 €)… Een beetje gierig ! Bij de concurrentie, vindt men hier dus de Peugeot 307 CC, voorgesteld aan 25.750 € in een "Dynamic" versie en waarvan de 2.0 liter benzine 9 pk meer ontwikkeld. Opel stelt zijn Astra Twin Top voor aan 25.390 € in een versie "Cosmo". Deze bevat maar een 1.8 l maar die toch krachtiger uitvalt dan de 2.0 l bij Renault, met 140 pk bij de hand. Uiteindelijk de VW Eos, die heel wat duurderis, namelijk 29.400 €, maar zijn FSI motor ontwikkelt 150 pk en zijn dak is in drie delen, net zoals de Astra. Besluit Weliswaar is de kwaliteit van de afwerking nog niet op niveau van zijn concurrenten en de strakheid is maar gemiddeld, toch verdedigt deze Mégane zich goed. Zijn prijs is héél aantrekkelijk en zijn uitrusting volledig. Deze wagen is een goede weggenoot voor lange ritten en zijn algemeen comfort dragen bij tot een zeer aangename wagen. Maar de vraag blijft open wat betreft de duurzaamheid van sommige toebehoren.