Verandering in de gewoontes dit jaar. De motors werden verhuist en maken zich meester van het Paleis 8, 9 én de Patio, dicht bij de Parking C en de Romeinse laan. Alle motors? Neen : Honda verzet en verzamelt auto's en motors in het Paleis 10 en een groot beeldscherm ontvangt de bezoekers die het Paleis 6 doorkruisen. Deze display verduidelijkt alle domeinen die door de Japanse constructeur aangehaald worden : speedbootracen en luchtvaart inbegrepen, zonder het elektroaggregaat, de gemechaniseerde landbouw en de nu al bekende robot Asimo te vergeten.
Elders
De verhuis naar het Paleis 8 en 9 maakt dit bezoek prettiger dan te voren. Deze paleizen zijn langer, smaller en aangenamer te overlopen. Alle constructeurs zijn aanwezig en wij vinden er met veel plezier enkele terug zoals Aprilia, Moto Guzzi, en zelfs de Voxan. Niets echt nieuws hier te Brussel, maar deze wandeling biedt toch een gelegenheid om de enkele voorgestelde nieuwigheden van Keulen en Milaan in levende lijve te zien (en te betasten). Jammer dat een paar interessante en originele modellen afwezig waren, zeker aan de kant van het trans-Alpijns. Geen Aprilia 850 Mana, noch de 750 Shiver, geen Gilera GP 800 noch de driewieler Fuoco 500.
Maar, er heerste een zekere opwelling van geestdrift voor de stand Guzzi, en de come-back van de Italiaanse arend. Sinds de overname van Guzzi door de Italiaanse reus Piaggio, gaat alles goed voor deze constructeur. Hij ontwerpt zich een aantrekkelijke gamma door zich steeds te verenigen rond de tweecilinders in V. Men kan hier de Norge bewonderen of de 1200 sport, en een zeer mooie Griso in zijn satijnachtige oranje livrei. Men betreurt hier eveneens de afwezigheid van zijn broertje, de Griso 8V (voor 8 kleppen).
Keulen, Milaan, Brussel
Ducati stelt zijn 1098 en Hypermot’s voor, omringd door de onvermijdelijke Monster, Multistrada en Sportclassic ; Piaggio stelt trots zijn revolutionaire MP3 (die nu al een groot succes heeft in de straten van Parijs...) ; Harley pronkt met zijn XR 1200, een prototype die binnenkort in de standaardversie zou moeten uitkomen, mooi in de bloemetjes gezet op de stand door een XR 750, koning te rijk van de ovaalvormige Amerikaanse circuits.
Triumph, die zijn nieuwe Tiger vooraan zet, laat hier zijn goede gezondheid en zijn ambities tonen door het succes van zijn Daytona 675 die alle Supersport races behaalt.
Terwijl Moto Morini en Benelli zich eventjes laten zien met hun talrijke uitgestelde motors, waarvan de verbazende Benelli Trek Amazonas.
De Groten
De zwaargewichten van de markt stellen hun volledig gamma voor, samen met alle nieuwigheden die in de komende maanden bij de concessiehouders zullen aankomen.
Kawasaki komt met twee grote maten : de zeer intelligente en veelbelovende Versys en de indrukwekkende 1400 GTR. Deze twee modellen zijn uiterst belangrijk voor Kawasaki, die afwezig is in dit segment, en die op de Europese markt bijna het dubbel van inschrijvingen betekent dan die van de Supersport motors.
Bij Suzuki heerst op een goede plaats de BKing. Bah, die uitlaatbuizen… De Bandit 1250 zou meer volk moeten interesseren.
Onvermijdelijk bij Honda, de nieuwe Hornet en de CBR, en zoals bij Yamaha de R1.
BMW stelt zijn nieuwe gamma eencilinders voor, aangeboden in drie varianten, de K1220R sport en het prototype HP2 Megamoto.
Evolutie
Enkele cijfers om te beëindigen : op de Europese markt komen er 600.000 tot 650.000 motors per jaar, waarvan 250.000 "Naked", 120.000 "Dual Purpose", 100.000 Supersports, 60.000 Sport Tourer en 60.000 Customs. De markt maakt het dus goed en betuigt van de passie van alle motorliefhebbers, maar...het wordt tijd om zich te herplaatsen tegenover een dwingende context en de ecologische inzet die men niet meer buiten beschouwing kan laten. Veel motors brengen enkel plezier bij een "enthousiast" gebruik (lees maar "agressief" en wijduit boven de snelheidsbeperkingen...) en geven cijfers weer van onverstandige verbruikswaarden tegenover wagens die een volledige familie vervoeren met bagages...
Deze situatie is hier niet meer eeuwig uit te houden !