Stijl De Megane is er uiteindelijk in geslaagd om zich een plaats te maken in het automobiellandschap. Bij zijn lancering was dat niet gewonnen want de « auto-ontwerpers » had hem getekend met bijzondere vormen, vooral op de achterzijde op te merken. Maar men wordt alles gewoon en deze GT versie wordt gepronkt met allerlei decoraties om zijn sportieve look te benadrukken : voor en achter schilden, dubbele uitlaat, de neiging gaat naar sport ! Motor Het is dus een 2.0 dCi, van 150 pk en 340 Nm aan 2.000 rpm, die zich onder de motorkap bevindt. Renault kondigt een topsnelheid aan van 210 km/u, een 0 tot 100 km/u in 8,5 seconden en een start-stop kilometer in 30 secondes. Zeer goede waarden, die dagelijks terug te vinden zijn door een werkelijk aangenaam gebruik. Deze motor is zonder twijfel één van de betere in zijn categorie... Dit is gezegd ! Deze turbo diesel van de laatste generatie is ongelofelijk zacht (gezien deze normaal nogal geneigd zijn om hol aan te voelen onder de 2.000 rpm), en hij klimt zonder aarzelen in de toerenteller, en dit, zonder daarvoor een ruwe klank uit te geven binnenin de wagen. Hij is zelfs ongelofelijk stil. Men zou denken dat het een benzine auto is ! Een parel die alles kan doen, maar die zijn portie diesel vereist : Renault mag tevergeefs een gemiddelde van 5,5 liters aankondigen, het is héél moeilijk om onder de 6 liters te dalen. Rekenen op een 7 liters per honderd ziet dit er redelijker uit, maar dan ook met een kleine stadswandeling. De manuele 6-doos is gemakkelijk te gebruiken, maar vertoont geen uitzonderlijk plezier. Jammer dat Renault geen automatische doos biedt, wat de vooruitgang in de bebouwde kom zou vergemakkelijken. Wegligging Als goede Française, is de Megane heel veilig en doeltreffend op de baan. De vering werd goed afgestemd, hij pompt noch springt. Men moet er aan toevoegen dat de GT op dit niveau herzien werd, met onder andere een verminderde wagenhoogte van 10mm. Gemakkelijk, precies en voorkomend, is de Megane heel handzaam. Enkel de stuurinrichting is niet op de hoogte tegenover het geheel : indien de stijging in kracht goed verloopt, hij geeft maar weinig informatie door aan de bestuurder, wat maakt dat er een tekort aan omkeerbaar is. Het remmen is krachtig, maar men moet een tactvolle teen bezitten om de passagiers niet in de voorruit te zien terechtkomen ! Comfort De Megane GT is goed geveerd, maar werd toch standaard voorzien van 17 duimse metalen velgen, die de nauwkeurigheid verhogen maar ook de hardheid van het comfort van de ophanging. De ergonomie is zeer goed en de zetels ondersteunen perfect. Daarentegen is er wel één domein waar men de leeftijd van de Megane ondervindt, en dat is de binneninrichting. De plastieken zijn middelmatig, de afwerking niet zo goed verzorgd en het geheel heeft een groot tekort aan originaliteit of zelfs frisheid. Bovendien is de ergonomie niet altijd zo gemakkelijk, onder andere voor wat betreft de bediening van de snelheidsregelaar. De leefbaarheid binnenin, zowel vooraan als achteraan, is correct en de toegang tot de achterplaatsen zal geen problemen geven. Uiteindelijk is de rijhouding goed, al zal de bestuurder toch wat tijd nodig hebben om de regelingen te vinden die hem passen. Zoals reeds gezegd, is de Megane gepast voor lange ritten dankzij zijn voorbeeldige geluiddemping en zijn bewaard comfort. Tarieven en uitrustingen Verkocht aan 24.450 € (5 deuren), is het spijtig dat men een bijkomende kost moet betalen voor de automatische airconditioning (600 €) en voor de snelheidsregelaar (500 €). De metaalkleur wordt voorgesteld aan 420 €. In dit segment zijn de concurrenten talrijk, maar beschikken niet allen over evenveel pk’s als deze Megane : men denkt hier aan de Golf 2.0 TDI Sportline (140 pk) aan 22.986 €, de Opel Astra 1.9 CDTI 150 Sport aan 23.799 € en de Fiat Bravo 1.9 Multijet 150 Sport aan 23.690 €. En zoals men het hier mag opmerken, is de Megane aanzienlijk duurder dan zijn directe rivalen. Besluit Indien de Megane niet volkomen zijn leeftijd kan verbergen omwille van een zeker voorkomen, geeft deze motor hem een tweede jeugd dankzij zijn kracht en zijn genoegen. Hier gaat het vast en zeker over één van de beste 2 liters die momenteel bestaan. GT genoemd, deze versie bedriegt zijn roeping niet : lange zwerftochten zijn pure formaliteit en zijn polyvalentie is nog altijd actueel. Een goede Renault, waarop de klant bovendien kan rekenen qua passieve veiligheid die zeer goed ontwikkeld werd.