Succesverhaal
Het is nog altijd de eeuwige Volkswagen Golf die vrolijk op kop staat in de verkooplijsten, maar op de tweede plaats vinden we de Mégane. En de Mégane verkies je blijkbaar als break (Grandtour), gevolgd door de vijfdeurs. Dat is de situatie in België. Wereldwijd wordt de Mégane aangeboden in 110 landen en werden sinds het huidige model in 2008 verscheen al 771.935 exemplaren verkocht.
Design
Ik moet toegeven dat je een microscoop nodig hebt. Als je de Mégane collection 2012 nader bekijkt, zie je led-dagrijlichten, een voorbumper die onderaan aangepast werd en nieuwe zijdelingse strips (met chroom op de berline en in koetswerkkleur op de Grandtour en coupé). Op de versie GT Line worden de led-lichten dan weer verplaatst naar de onderkant van de bumper. Tot slot verschijnen acht nieuwe velgen (van 16 tot 18 duim) en kun je decoraties op het dak kleven. Nodig om alle smaken te bekoren, neem ik aan.
Vanbinnen? Uitrusting
Een beetje meer chroom, nieuwe bekledingen en een lederpakket verrijken het aanbod binnenin. De GT krijgt een elegante bekleding. Niet spectaculair, maar de Mégane maakt een inhaalbeweging op het vlak van uitrusting met een vertrekhulp voor hellingen, een achteruitrijcamera, een nieuwe interface voor de radio, een vervuilingssensor voor de klimaatregeling, automatische omschakeling van dim- naar grootlichten en een waarschuwing voor per ongeluk overschrijden van witte lijnen (de laatste twee uitrustingen maken deel uit van het Visio System).
Motoren
Bij de motoren zijn de aanpassingen beter voelbaar: de 1.5 dCi 110 Energy krijgt meer koppel (260 Nm) en vooral een veel lager verbruik van 3,8 l/100 km met een CO2-uitstoot van 95 g/km.
De 1.6 dCi met 130 pk en 320 Nm ligt nu ook onder de motorkap van de Mégane. Renault kondigt een verbruik van 4 l/100 km aan, wat overeenstemt met 104 g CO2/km.
Bij de benzines wordt de 1.2 TCe met 115 pk en 190 Nm toegevoegd aan het gamma. Dat zijn mooie waarden voor zo’n kleine cilinderinhoud. Gemiddeld verbruikt hij 5,3 l/100 km, wat overeenkomt met 119 g CO2/km.
Genoeg details, tijd voor sensatie
Dat is nog niet alles, maar het is tijd om te rijden. Om onze honger te stillen, grijpen we naar de TCe-versie met 115 pk. Met een kleine 1.2 onder de kap zou je denken dat hij niet echt luistert naar je rechterbeen. In de stad is deze motor voldoende op zijn taak berekend, is hij soepel in gebruik en reageert hij aangenaam.
Daarbuiten is zijn lange adem verbazingwekkend. Ondanks de cilinderinhoud, getuigt deze motor van een verbluffende nervositeit. Natuurlijk moet je de koppelrijke turbodiesels niet achterna snellen, maar hij aarzelt niet om te werken en blijft duwen (in stilte bovendien) tot boven het toerental van het maximumvermogen (dat rond 4.500 tr/min ligt). Volgens een eerste schatting schommelt het verbruik rond 7,5 l/100 km bij een normale rijstijl.
Onze testwagen was een berline in de afwerking GT Line (met verstevigde ophanging), met een verrassend (en overdreven?) speels achterwerk. Het weggedrag is niet gevaarlijk, maar eerder speels als je bruusk stuurt in bochten. Sportievelingen zullen er ongetwijfeld van genieten.
dCi 130
Een Grandtour met 1.6 dCi 130-motor werd ook tot onze beschikking gesteld. Deze pittige motor levert een krachtige 320 Nm als de toerenteller boven 1.500 tr/min staat. Energie heeft hij meer dan genoeg, hij blaakt van gezondheid! Ook deze motor werkt in stilte en verbruikt minder dan 5,5 l/100 km als je hem niet te veel aanspreekt. Heel geslaagd.
Mégane RS
Zoals verwacht profiteert de Mégane RS van dezelfde technische verbeteringen als de beperkte serie RS Trophy, namelijk een vermogensstijging van 15 pk (alleen in de sportstand). Uiteindelijk levert de motor 265 paarden en een (eveneens verhoogd) koppel van 360 Nm. Om ervoor te zorgen dat deze aanpassing goed merkbaar is, werkte Renault aan de uitlaat en de geluiden in het interieur.
Wat de look betreft, verschijnen nieuwe 18-duimsvelgen die geïnspireerd zijn op die van de Trophy-versie. Enkele rode stiksels in het leder verschijnen binnenin om de bestuurder eraan te herinneren dat hij niet met een banale Mégane diesel rijdt. Recaro-kuipzetels zijn voortaan beschikbaar als optie. Tot slot geeft het pakket R.S. Design Rouge de F1-lamel, de sierstrips op de flanken en de diffuser achteraan een rode rand.
Op de weg
Renault heeft geen half werk geleverd: het Cup-onderstel werd getest op het bochtige circuit van Montebianco nabij Sevilla. Wat een genot! Altijd is er voldoende kracht onder motorkap. Meer nog, de motor brult schor, een opwindend geluid, en de uitlaat laat enkele detonaties horen als je vertraagt. De nieuwe uitlaat is de perfecte metgezel.
En dan is er nog het onderstel. De voortrein leidt de cavalerie perfect en de achtertrein volgt of breekt op verzoek lichtjes uit in de bochten. Het pedaal lichten in een bocht volstaat al om geleidelijk te pivoteren. Schitterend!
Het Sport-onderstel konden we testen op de bochtige wegen in Andalusië. Opnieuw een waar genot door zijn precisie als zullen muggenzifters de achtertrein misschien te soepel vinden. Als jij tot deze ontevredenen behoort, kies dan voor het Cup-onderstel. Het Sport-onderstel is in ieder geval perfect voor dagelijks gebruik want het dempingscomfort blijft bewaard.
Tot slot nog twee opmerkingen over deze RS: de Recaro-zetels hebben een subliem comfort en design en de remmen zijn nagenoeg onverwoestbaar. Uw dienaar heeft nochtans zijn best gedaan, maar ze weerstonden drie keer drie rondjes aan een hels tempo.
De prijzen
Renault kondigt een basisprijs van 17.950 euro aan voor de Mégane berline Authentique 1.6 benzine. Een Mégane Grandtour uitgerust met de 1.5 dCi Energy 110 in de Dynamique-afwerking kost 23.900 euro. De razendsnelle RS wordt ten slotte aangeboden voor 28.950 euro.