Voordat we achter het stuur van de Mégane Renault Sport konden kruipen, moesten we nog even wachten. Twee monteurs moesten de auto nog even oppoetsen. Daar stond hij in de box, van voor tot achter oranje. Zo'n racepaard borstel je goed om hem te laten glanzen voor de Grand Prix. Als dat gebeurd is, kunnen we van start. Even een blik op de tellers: 270 km/h in het heetst van de strijd en een maximum van 7.000 toeren, dat belooft wat. Als je op de startknop drukt, hoor je direct het gebrul van de 225 pk motor onder de motorkap. En dan zijn we weg. Graag niet zo traag! Met die oranje kleur en de veel massievere carrosserie dan het standaardmodel blijft de Mégane RS niet onopgemerkt in de achteruitkijkspiegels. Het is geweldig om te zien hoezeer de andere automobilisten onder de indruk zijn en meteen aan de kant gaan. Toch reden we niet zo agressief. Het is misschien wel dé oplossing om al die slaapkoppen die op het middelste baanvak blijven rijden wakker te schudden. De chauffeurs die achter ons zitten kunnen ook genieten... van de centrale dubbele uitlaat. Maar uiteindelijk gaat het daar niet om. Hoe presteert deze Mégane nu eigenlijk? Oh la la Het trekt in ieder geval lekker op. En door de voorwielaandrijving voel je dat direct aan het stuur. Geen handen loslaten! Een bedankje voor de ingenieurs die een 2,0 16V turbocompressor motor (F4Rt) hebben ontwikkeld. Dit is een vernieuwde versie van het type dat in de Velsatis zit. De motor ontwikkelt een vermogen van 165 kW (225 pk) bij 5.000 tr/min en een maximumkoppel van 300 Nm bij 3.000 tr/min. Negentig procent van het maximumkoppel is beschikbaar tussen 2.000 en 6.000 tr/min, zodat de motor heel soepel is. Er zijn aanpassingen uitgevoerd op de zuigers, de krukas en de 'twin scroll' turbomotor met dubbele luchtinlaat. De motor heeft bovendien een specifieke turbine en compressor om de vulling van de cilinders te vergroten en de reactietijd te verlagen. Bij de motor van de Mégane Renault Sport hoort een door een kabel bediende manuele versnellingsbak met 6 versnellingen, geproduceerd door Nissan. Daardoor kunnen we zeer gemakkelijk en snel, maar uiteraard wel nogal stoer, schakelen. De korte schakelweg en de goed functionerende vergrendelinrichting maken het rijden nog prettiger. Een dubbel dempend vliegwiel met lage inertie houdt de schokken voor de versnellingsbak via de krukas beperkt. Dit systeem verbetert de akoestiek zonder dat het ten koste gaat van het opschakelen. Het cilindercarter met een groot oppervlak zorgt voor een betere koppeling met de versnellingsbak, wat de akoestische prestaties bevordert. Dankzij deze technologie zit de Mégane RS in slechts 6,5 seconden op 100/km/h vanuit stilstand! Dat is de moeite. De topsnelheid is volgens Renault 236 km/u. Het is een bijna surrealistische ervaring, zoals de compacte berline reageert op bewegingen van de rechtervoet. Volgzaam De Mégane RS is een echt beest en laat zien dat hij karakter heeft. Je weet niet altijd hoe hij gaat reageren. Dat maakt het rijden wat spannender. Wees gerust, de elektronica zorgt ervoor dat de RS niet al te zeer uit de band kan springen, maar als je hem aan het werk zet, is sensatie gegarandeerd. Soms was de RS wat overstuurd, maar veel vaker onderstuurd. En als je weet hoe je hem moet temmen is het zelfs leuk om de auto af en toe een bokkensprong te laten maken. Zo'n gedrag, wat sommigen onsportief noemen, heeft te maken met de stuurinrichting en de ophanging van dit model. De stuurbekrachtiging is elektrisch en wordt sterker naarmate de snelheid stijgt. De motor is hoog gemonteerd, net voor het stuur. Soms krijg je daardoor te weinig informatie over een slecht wegdek. Even goed kun je de bochten best snel nemen. Helaas konden we daar niet vaak van profiteren tijdens onze testrit, door slechte weersomstandigheden en een glad wegdek. De ophanging Renault Sport Technologies heeft een voortrein met onafhankelijk draaipunt ontwikkeld. De bedoeling van dit nieuwe ontwerp is dat de geometrische kenmerken van de voortrein behouden blijven, vooral bij snel optrekken of hard remmen. Bij onze testritten voelden we toch soms dat de RS in opstand kwam bij snel optrekken. Het draaipunt van de voortrein in de Mégane Renault Sport staat volledig los van de veerpoot-schokdemper, in tegenstelling tot een McPherson-voortrein waar het draaipunt tussen het gewricht van de onderste draagarm en de bovenste bevestiging van de schokdemper zit. Het wiel draait rond de fuseepen via een fuseeverbinding tussen de naafhouder en een fuseedrager van aluminium. De afstand tussen het middelpunt van het wiel en het snijpunt tussen het draaipunt en de fuseepen is daardoor maar 32 mm, vergeleken met 60 mm voor een McPhersontrein op de Mégane II. Aan de achterkant bestaat het onderstel uit een geometrisch geprogrammeerde soepele as, die 12% (72 m.daN/°) stijver is dan bij de Mégane II, met het oog op het sportieve karakter van dit model. De bevestigingspunten bevinden zich net voor en in de wielas. Deze achtertrein is gekoppeld aan schroefveren. De veeruitslag is aangepast (uitslag voor 65 mm en bij de achtertrein 84 mm) en de stijfheid van de filterelementen is 22% hoger dan bij de Mégane II. Ook de schokdempers zijn stugger dan bij de standaardversie. De ontwerpers hebben hun best gedaan, maar hebben toch niet kunnen voorkomen dat de Mégane RS iets minder goed presteert op hobbelige wegen. Het comfort aan boord is hoofdzakelijk te danken aan de uitstekende stoelen. Sportchassis beschikbaar Een troost voor de echte sportievelingen: vanaf maart is er voor de Mégane Sport een sportchassis in optie verkrijgbaar. Dat zal de motoriek op alle soorten wegdek verbeteren. Het onderstuur dat eigen is aan dit model blijft beperkt en het bochtenwerk is superieur dankzij een beter sturende voortrein. Schokdempers, veren en stabilisatorstang zijn, aldus Renault, 'aangepast aan een nog sportievere rijstijl' dan het chassis van de Mégane Renault Sport. Op de voortrein met onafhankelijk draaipunt is de stijfheid van de veren met 25% verhoogd, tot 42 N/mm. Om het potentieel te vergroten is de diameter van de stabilisatorstang iets verlaagd. Op de achtertrein is de stijfheid van de veren met 77% verhoogd, tot 44 N/mm. Door deze verbeteringen is het overhellen verminderd (-10%), en gedraagt de auto zich beter bij optrekken en een noodstop. Ook de systemen die moeten helpen bij het rijden hebben een nieuwe parametrisatie. Het ESP kan voortaan volledig worden uitgeschakeld. Terug naar onze testrit Al met al hebben we ons geamuseerd en de nodige adrenaline geproduceerd bij deze testauto. De remmen maken geen grapjes en zijn bijzonder krachtig. Daardoor kun je heel laat afremmen. De remmen van de voortrein, ontwikkeld door Brembo, zijn voorzien van vier zuigers. De vier schijfremmen, ook van het merk Brembo, hebben een grote diameter (312 mm geventileerd voor en 300 mm achter) en zijn dik uitgevoerd (28 mm voor en 11 mm achter). De rembekrachtiging is een 11 inch servorem die een maximale druk van 115 bar in het remcircuit produceert. De rembekrachtiging werkt zelfs tot het pedaal helemaal wordt losgelaten. Puristen vinden dat misschien jammer en tegelijk remmen en gas geven zal lastig zijn omdat het rempedaal kunstmatig wordt ingedrukt. Het geluid uit de uitlaat, met een diameter van 60 mm, benadrukt het sportieve karakter nog meer. De RS blijft een echte Mégane, multifunctioneel en ruim vanbinnen. Ook over het verbruik zijn we tevreden. Deze Mégane slaagt erin om zuinig te blijven bij normaal rijden: 8,8 liter in de gemengde cyclus. Maar ja, als je het gaspedaal indrukt... © Olivier Duquesne