De dieselversie 1.5 dCi van 85 pk kan vanaf nu ook verkregen worden met een vijfvoudige en gerobotiseerde versnellingsbak. Een première voor Renault, want nog nooit werd deze versnellingsbak aangeboden met een dieselmotor.
Gerobotiseerd
De Quikshift is geen gewone automaat, wel gaat het om een gerobotiseerde versnellingsbak dat ook door middel van impulsen manueel bediend kan worden. Geen ontkoppelingspedaal dus, wel een mechanisch concept op basis van de handgeschakelde versnellingsbak van de Modus 1.5 dCi. Op het eerste zicht niets revolutionair.
Laten doen
In automaat mode biedt deze versnellingsbak zes versnellingen aan die op basis van de rijstijl, en profiel van de genomen weg, ingeschakeld worden. Als het gaspedaal snel wordt ingedrukt schakelt hij de kick-down in en schakelt één versnelling lager. Bij het vertragen ondersteunt deze versnellingsbak het remmen met het “brake assistance” systeem. Dit systeem is zoals het remmen op de motor, en indien nodig wordt een lagere versnelling ingeschakeld.
Handgeschakeld
Uiteraard kan er ook voor gekozen worden om zelf de juiste versnelling in te schakelen met behulp van een hendel. Door de hendel naar voor te duwen wordt een hogere versnelling ingeschakeld, bij het naar achteren duwen gebeurt uiteraard het omgekeerde. Zo kan men omschakelen zonder de voet van het gaspedaal te halen. Om te vermijden dat een voor de motor gevaarlijke versnelling ingeschakeld wordt, kan de bestuurder rekenen op een systeem dat dit nauw in het oog houdt.
Extraatjes
Deze gerobotiseerde versnellingsbak kan op elk ogenblik omgeschakeld worden naar automaat. Voor de winter werd een sneeuw mode ingebouwd om het vertrekken op gladde wegen te vergemakkelijken, en de risico’s op het doorslippen van de koppeling te vermijden. Tot slot zit er ook een soort “kruip” mode in verwerkt, nuttig bij het vertrekken op een helling of bij het manoeuvreren. Dit geldt zowel voor de eerste versnelling als in achteruit, en schakelt in zodra het rempedaal of handrem losgelaten wordt. Een echt voordeel ten opzichte van de huidige gerobotiseerde versnellingsbakken op de markt.

Bron : Renault