Een Mercedes A-Klasse met dieselmotor van Renault en een Renault Kangoo die omgebouwd wordt tot Mercedes Citan zijn de eerste vruchten van de samenwerking tussen Renault-Nissan en Daimler. Maar daar blijft het niet bij.

In de rand van het salon van Parijs hebben Renault-Nissan en Daimler enkele nieuwe projecten aangekondigd. Ze ontwikkelen samen een nieuwe familie viercilinder benzinemotoren (90 tot 115 kW) met directe inspuiting en turbo. Deze krachtbronnen drijven vanaf 2016 auto’s aan van Renault, Nissan en de Daimler-groep.

Voorts mogen Nissan en luxemerk Infiniti een nieuwe automatische versnellingsbak van Daimler gebruiken onder licentie. Deze transmissie wordt gebouwd bij Nissan-dochter Jatco in Mexico (vanaf 2016) en gekoppeld aan een start-stopfunctie en park and shift by wire-technologie.

Al bekend

De afgelopen twee jaar kondigden Renault-Nissan en Daimler al enkele samenwerkingen aan, zoals de ontwikkeling van een nieuwe smart met twee en vier zitplaatsen en de volgende generatie van de Renault Twingo. Op de foto’s zie je een prototype van de volgende fortwo waarin de techniek getest wordt. Er is ook sprake van een compacte Infiniti-luxewagen op het platform van de Mercedes A-Klasse tegen 2015. 

“Flirt, maar geen huwelijk”

Renault-Nissan en Daimler blijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden om samen te werken, maar een fusie tussen beide groepen moeten we niet verwachten. “Het is een goede flirt, maar het hoeft geen huwelijk te worden”, aldus Renault-Nissan CEO Carlos Ghosn. Volgens Ghosn is de samenwerking een succes omdat beide groepen onafhankelijk van elkaar opereren, zonder dat ze elkaar beconcurreren. 

“De besparingen lopen niet in de miljoenen maar in de miljarden euro’s”, zegt Dieter Zetsche CEO van Daimler. “Maar het is niet zo dat we voor elk project onze rekenmachine bovenhalen om te bereken hoeveel voordeel beide partners er uithalen.”