De wagens worden ontwikkeld voor de Amerikaanse, de Europese, de Chinese en de Japanse markt en de productie wordt in de komende vier jaar opgestart. Naast het uitrollen van een systeem dat zelfstandig rijden toelaat, zullen de constructeurs ook verder werken aan de connectiviteit van de wagens via nieuwe apps.

Geen schadelijke uitstoot - Geen verkeersdoden
“De Renault-Nissan alliantie heeft een dubbel doel vooropgesteld: zero emissions-zero fatalities,” zegt Carlos Ghosn, president van de Renault-Nissan Alliance. “Dat objectief zet ons er toe aan om wagens te maken die bestemd zijn voor het grote publiek, die voorzien zijn van de mogelijkheid tot autonoom rijden en ze hebben een geoptimaliseerde connectiviteit over drie continenten,” verduidelijkt hij.

Geleidelijke opkomst
Vanaf dit jaar zullen de eerste wagens worden geïntroduceerd die instaat zijn om hun positie op de weg aan te houden. Dit automatische systeem zorgt ervoor dat een wagen de juiste positie behoudt op een rijvak op een autostrade en tijdens fileverkeer. In 2018 wordt het systeem uitgebreid zodat het de risico’s kan inschatten die bij het wisselen van rijvak komen kijken en het systeem is dan ook instaat om het manoeuvre uit te voeren zonder tussenkomst van de bestuurder. In 2020 tenslotte zal Renault-Nissan een extra functie toevoegen die toelaat om het oversteken van kruispunten zelfstandig te laten gebeuren. Op die manier kan de wagen ook in een stadsomgeving autonoom rijden.