Rusland was een belangrijke markt voor de Renault-groep. Het heeft niet enkel een fabriek in Moskou, waar het eigen modellen bouwt (zoals de Captur en de Arkana), maar ook een aandeel in Avtovaz, bij ons bekend van Lada. Vlak na de Russische inval in Oekraïne schortte het Franse merk de productie op, net zoals alle andere Westerse merken, maar bouwde sinds kort opnieuw auto’s. Daarmee haalde het zich de woede van onder andere de Oekraïense minister van Buitenlandse zaken Dmytro Kuleba op de hals.
Productiestop en Avtovaz ter discussie
Gisteren kwam het directiecomité van Renault Group samen, en besliste om onmiddellijk de productie in Moskou te stoppen. Daarnaast herbekijkt de groep zijn volledige Russische verhaal. “Renault Group evalueert de mogelijke opties met betrekking tot het aandeel in Avtovaz, waarbij de Groep haar verantwoordelijkheid wil opnemen tegenover de 45.000 werknemers in Rusland,” klinkt het in het persbericht. Het bedrijf bevestigt ook dat het de nodige maatregelen neemt om aan de internationale sancties te voldoen.
De beslissing heeft financiële gevolgen voor Renault Group. Zo daalt de verwachte operationele marge van 4 naar 3% en wordt de cashflow beperkter, maar blijft wel positief. Wanneer de resultaten van het eerste half jaar bekendgemaakt worden, zal Renault waarschijnlijk de waarde van zijn operaties in Rusland in mindering brengen, voor een bedrag van 2,195 miljard euro.