Stijl

Op dit gebied zijn de standpunten verschillend. Sommigen betreuren dat de ronde en speelse vormen van de vorige versie verdwenen zijn en verwijten de nieuwe een tekort aan persoonlijkheid. Anderen houden meer van deze wat klassiekere benadering, zijn ‘berline-achtige’ motorkap (dixit Renault) en zijn conventionele vormen. Het is dus zeker de bedoeling om een deel van de klanten te overtuigen die zich vragen stelden bij de héél korte motorkap van het vorige model. De nieuwe ziet er goed uit, met een minder persoonlijke stijl dan de Citroën C2, maar met toch genoeg eigenheid en zeker dynamischer dan de oude Twingo.

Motorisering

We merken dadelijk de aankomst op van twee nieuwe motoren: bovenop de bekende 1.2 van 60 pk en de 1.2 16v 75 pk van de vorige Twingo, staat er nu ook een levendige TCE met 100 pk ter beschikking. En eindelijk wordt de Twingo ook uitgerust met een diesel, namelijk de 1.5 dCi van 65 pk.

Wij konden de Twingo met deze twee laatste mechanieken testrijden. De diesel lijkt perfect te zijn voor de bebouwde kom, waar zijn beschikbaarheid wonderen doet. Maar zijn vermogen is ook voldoende groot om je zonder gevaar zelfs op de Duitse autosnelweg te wagen. De motor is soepel en bovendien opmerkelijk geruisloos en ook uitzonderlijk zuinig. Onder de grens van de 5,5 liters blijven heeft inderdaad niets van een mission impossible, in tegendeel zelfs. Het gemengd verbruik situeert zich ook rond dit cijfer (volgens Renault : 4,3 l/100 km en CO2 uitstoot van 113 gr/km).

De TCE versie kreeg een opgeladen 1.2 l met 100 pk onder de kap en de prestaties zijn van een volledige andere aard! De partituur verschilt compleet en de kleine motor aarzelt geen minuut om de Twingo flink naar voren te trekken. Aan het rode licht zal je zonder twijfel sensatie verwekken! Maar de grote sterkte van deze motor blijft zijn kracht bij middelmatig toerental. Door de drukvulling staat er vanaf de laagste regimes een comfortabel koppel ter beschikken. Bij de minste druk op de rechter pedaal gaat deze lichtegewicht er als een speer vandoor! We staan dus ongeduldig te trappelen om de Twingo RS te mogen testen, die zich als “GTI killer” aandient. Ook de TCE is, met een gemiddelde van 8 liter, opmerkelijk zuinigheid. Een cijfer dat zonder problemen met één eenheid kan dalen wanneer de bestuurder blijk geeft van een goed gecontoleerde rechtervoet bij de bediening van het gaspedaal!

Beidemotoren zijn enkel met een 5-bak te verkrijgen. De versnellingen zijn goed gekozen, enkel lijkt de eindoverbrenging bij de TCE wat te kort. De vertandingen zijn goed gekozen terwijl de bediening aangenaam zacht is maar toch de nodige stevigheid biedt.

Wegligging

Diegenen die de eerste Twingo gekend hebben mogen alles vergeten. De wegligging van de nieuwe heeft niets meer te maken met het vage gehobbel van de oude Twingo. De nieuweling houdt verbazend goed de baan en is verbazend handig in bebouwde kom... maar ook daarbuiten ! De Twingo beschouwt kronkelige baantjes als zijn een nieuwe speelterrein en wervelt van de ene bocht naar de andere. Enkel de stuurinrichting met elktrische assistentie voelt wat te vaag en artificieel aan.
We willen wel nog even meegeven dat het ESP systeem voor het ogenblik onbeschikbaar is, welke versie er ook gekozen wordt.

Comfort

Ook de rijhouding werd verbeterd. Maar toch zullen de grote personen onder ons, zich door een te hoge rijhouding, nog altijd niet op hun gemak voelen. Temeer daar het stuur niet in de diepteregelbaar is en het koppelingspedaal een te lange slag heeft. Al bij al kan je zeggen dat het nog niet zo erg is, maar we kennen toch betere oplossingen... De zitruimte vooraan is voldoende en tot zelfs indrukwekkend achteraan. Toch zal je moeten kiezen tussen familie of bagage, want de verschuifbare achterzetels bieden ofwel een redelijke ruimte voor de achterpassagiers, of een grote kofferinhoud, maar de twee samen zijn niet mogelijk! Bij een dergelijk compacte wagen zou het tegenovergestelde erg verwonderlijk geweest zijn .

De instrumenten staan in het midden van het dashboard gegroepeerd, maar blinken niet uit qua leesbaarheid. De kleine toerenteller op de stuurkolom herinnert aan de moderne Mini en zorgt voor een sportief tintje in het interieur.

De geluiddemping binnenin de wagen is goed en de ophanging houdt de koets mooi recht, zonder daarbij te hard of te zacht te zijn.

Tarieven en uitrustingen

Prijsmatig kondigt het merk met de ruit een startprijs van 8.500 € aan. Dit is voor nogal kale Authentique versie met de 1.2 van 60 pk, die zowel qua standaarduitrusting als wat betreft opties enkel het minimum biedt De prijzen kunnen stijgen tot 12.950 € voor de GT versie met 100 pk terwijl de diesel voor de basisprijs van 11.400 € van eigenaar verandert. Terwijl de uitrusting hier behoorlijk correct is, stellen we toch vast dat het ESP compleet ontbreekt en de airco steeds optie blijft, ongeacht de versie.

Besluit

De stadsmus is gegroeid en richt zich tot een heel wat bredere klantenkring. Sommige zullen hem wel verwijten dat hij samen met zijn ronde en lachende vormen ook zijn charme verloor, maar de Twingo is rijper geworden en laat zich polyvalenter gebruiken als voordien. De dieselversie vult een duidelijk leemte ten opzichte van de vorige versie en bezorgt de Twingo tegelijkertijd zuinigheid en werkelijk rijplezier, terwijl de TCE versie de kleine Renault vleugels geeft ... en zelfs sportieve ambities! Aangezien het weggedrag erg overtuigend is, bij een laag verbruik zien wij echt geen reden tot klagen!