Zelfs al zijn de prestaties en de doeltreffendheid van moderne sportwagens niet meer te vergelijken met de pioniers uit het GTI-tijdperk, nostalgici zullen zeker een traan laten als ze terugdenken aan de scherpe mechaniek, snedige besturing en beweeglijke achtertreinen.
Nu directe injectie, drukvoeding en gerobotiseerde transmissies gemeengoed zijn, voelen de sensaties van de mechaniek kunstmatiger dan ooit. En dan spreken we nog niet over het dynamische weggedrag van de sportievelingen van de 21ste eeuw. Verduiveld efficiënt, dat zeker, maar niet echt waardevol voor de bestuurder. Is het tijdperk van de grillige GTI definitief gesloten?
Geknipt voor de job
Als we de technische fiches bekijken van onze twee concurrenten is dat niet zeker. Ze zijn compact (minder dan vier meter) en licht (amper meer dan een ton), hebben een wilde atmosferische motor (maximumtoerental rond 7.000 tr/min), zijn uitgerust met een manuele versnellingsbak, enzovoort. En vooral: hun prijs van circa 17.000 euro blijft toegankelijk voor het grote publiek, nog een gewaardeerd kenmerk van de eerste GTI’s. Toch al twee modellen in de geest van de GTI’s.
Grootte telt niet
Theoretisch behoren onze twee concurrenten niet tot hetzelfde segment. Aangezien de Twingo II (gebaseerd op de vorige generatie van de Clio) een stadswagen is en de Swift eerder een compacte alleskunner, verschillen ze een twintigtal centimeters.
Dankzij de twee achterzetels op rails is de Fransman nochtans het meest uitnodigend voor de passagiers achterin. Zelfde verrassing in de koffer: de Swift profiteert niet van zijn extra centimeters om een voorsprong te nemen. Hij komt niet verder dan 211 liter en dan spreken we nog niet van de ergerlijke hoedenplank die je met de hand moet wegklappen. Met een inhoud van 165 tot 285 liter verbaast de kofferruimte van de Twingo. Bovendien kun je de achterzetels dichtplooien zoals een portefeuille om grote dozen te vervoeren.
Comfortabele sportieveling?
De Twingo mag dan praktischer zijn, we moeten toegeven dat de Swift veel polyvalenter is in dagelijks gebruik. Bij een rustige rijstijl waarderen we de veel beter geluiddemping, de betere spreiding van de transmissie (dankzij de zesde versnelling), het redelijke verbruik en vooral de ophanging die beter filtert. Het optionele Cup-onderstel van onze Twingo RS testwagen is met zijn 4 mm verlaagde vloer en strakkere veren minder geschikt voor ons catastrofale wegennet.
Sensaties voor puristen
Met het mes tussen de tanden zal de Twingo RS puristen direct verleiden. Zijn bediening (besturing, remmen, versnellingsbak, koppeling) is perfect afgesteld en geeft je een onstuimig autosportgevoel. Daardoor geniet je des te meer van het wilde karakter van de 1.6 16v met 133 pk. Zijn ‘schop onder de kont’ na 4.500 tr/min herinnert aan het scherpe karakter van oude benzineblokken. En je krijgt de indruk dat hij nooit zal stoppen met duwen.
De zeer korte versnellingen van de vijfbak zorgen voor maximaal rijplezier. Op heel bochtige wegen is de tweede vaak een beetje te kort (88 km/u bij de begrenzer) en de derde een beetje te lang (125km/u). De bestuurder wordt zo verplicht om vaak met de pook te spelen … En wat een plezier om deze Twingo RS te besturen, met zijn snedige voortrein en zijn achtertrein die reageert als je gaspedaal lost.
Moderne motor
De Swift Sport speelt in een andere categorie. Hij werd rustiger dan de vorige generatie en geniet van een meer geleidelijke motor met een minder opwindend geluid. In pure acceleratie kan de Twingo RS de Swift Sport moeilijk bijhouden. Dankzij zijn moderne 1.6-blok met 135 pk, kan de Swift langere verhoudingen gebruiken (105 km/u tot de begrenzer in tweede en 139 km/u in derde) en moet je minder schakelen. Bovendien laat de zesde versnelling toe om rustig 120 km/u te rijden bij 3.150 tr/min op de autosnelweg, terwijl de Twingo bij die snelheid al 3.800 tr/min draait.
De Swift Sport is burgerlijker geworden. Zijn dynamische weggedrag wordt wat wazig op hobbelige wegen door de bewegingen van het koetswerk. In de bochten ‘zweeft’ de achtertrein meer, eerder dan snedig te reageren. Maar de Swift Sport laat nog altijd een dynamische en doeltreffende indruk na, vooral dankzij de voortrein die je altijd rustig kun corrigeren.