Eerste indrukken
Informaticus Philippe Bouvain (50 jaar) is op slag verleid door het snoetje van de Zoé: “Ik vind hem erg mooi, het is een ongewoon ontwerp.” Benjamin, 32 jaar en conferentieorganisator bij de Europese Commissie, is ook gecharmeerd maar meer gematigd: “Deze lijnen zijn erg modern, met een vloeiend design zonder radiatorrooster, maar ik blijf sceptisch over het blauwe chroom.”
Ook Geert Moreels (44), die bij de technische dienst van de stad Geraardsbergen werkt, vindt het uiterlijk geslaagd. “Hij oogt niet extreem, maar zeker ook niet saai. In het zwart vind ik hem wel mooi, maar het lichtblauw binnenin is overdreven fel. Een kwestie van smaak natuurlijk.” Peter Coutteneye (47) vindt het “een mooi en creatief model dat opvalt”.
De 4,084 meter lange Zoé kan vier tot vijf personen vervoeren. “In het beste comfort”, voegt Philippe daar nog aan toe.
Zenervaring
Het woord zen keert steeds terug als onze bezoekers hun eerste indrukken moeten omschrijven. Marnick Cnokaert, 49 jaar en administratief bediende, denkt zelfs dat de Zoé een auto is “die je kalmeert en met een stilte en comfort die uitstekend passen bij de filosofie van het model”. Wat Philippe bevestigt: “Het is heel ontspannen om met de Zoé te rijden, met een comfortabele ophanging en uitstekende geluiddemping.”
Uiteraard is de volledige afwezigheid van motorgeluiden een grote troef. Maar om te vermijden dat je voetgangers verzamelt op de motorkap, rust Renault de Zoé uit met een specifieke klank tot 30 km/u. “Een leuk geluidje”, preciseert Julie.
Krachtig
De Zoé is een kleine stadswagen met een rustig temperament, maar zijn elektromotor met 88 pk en 220 Nm is toch in staat tot verrassende acceleraties. “Tot 50 km/u herneemt hij verbazingwekkend vlot”, geeft Benjamin toe. Philippe werd dan weer verleid door “de onmiddellijke respons van het gaspedaal”. Marnick was verrast door de motor “die de vaart erin houdt op hellingen”.
“In de stad rijdt de Zoé erg vlot en ben je sneller weg dan de rest. Op de snelweg heeft de motor iets meer moeite en moet je niet assertief rijden”, zegt Maarten Onkelinx (24), die eerder al met de Twizy en de Mitsubishi iMiev reed. Volgens Maarten moet je ook opletten met de ecostand, die energie spaart. “We hebben het geprobeerd met en zonder ecostand en je merkt direct dat hij vlotter optrekt als hij niet in eco staat”, vult zijn vriendin Judith aan. Ze moesten ook wat wennen aan het rempedaal.
Autonomie
Voor een elektrische auto is de autonomie een belangrijke factor. Europese tests geven de Zoé een actieradius van 210 km, Renault houdt het op een reële autonomie van ongeveer 150 km of een beetje minder bij lage temperaturen. Philippe was naar eigen zeggen “aangenaam verrast door de autonomie. Ik legde 56 km af, maar de boordcomputer deed maar 35 km van de totale autonomie.” Marnick bevestigt: “Renault belooft 150 km. Ik was een beetje sceptisch, maar het klopt.”
Maarten en Judith zien de Zoé wel zitten als tweede auto, voor woon-werkverkeer. Ook Geert denkt dat de Zoé perfect zou voldoen voor 80 procent van zijn verplaatsingen. Peter is overtuigd van de kwaliteiten van de Zoé, maar zou hem pas kopen mocht de actieradius ongeveer 300 km bedragen. Hij rijdt beroepshalve met een smart om bestuurders die een glaasje te veel gedronken én hun auto veilig thuis te brengen. En daarvoor geraakt de Zoé net niet ver genoeg.
Het geheel overtuigt
Philippe vat de Zoé perfect samen: “Je hebt niet de indruk met een volledig nieuw concept te rijden. Nochtans zal ik, wanneer ik weer in mijn diesel stap, de indruk hebben van met een tractor te rijden. Deze auto is perfect geslaagd.” Ook Benjamin was verheugd: “Het is een goede auto op elk vlak.” Marnick kijkt al verder en voorspelt dat een groot aantal elektrische wagens “ons zal verplichten over alles opnieuw na te denken, ook over het openbaar vervoer”.
En het laden?
Renault noemt het Caméléon-oplaadsysteem revolutionair. Het laat inderdaad toe om de batterijen aan om het even welke laadpaal van 3 tot 43 kW op te laden. De laadtijd bedraagt tussen 30 minuten (43 kW om 80 procent op te laden) en 9 uur (3 kW, volledig opladen). Een wallbox die je thuis installeert, is dus onmisbaar.
Philippe merkt op dat er toch een probleem is: “Dat het niet mogelijk is om op te laden op een standaardstopcontact is problematisch.” Benjamin ziet de Zoé dan ook eerder “als een tweede wagen”. Marnick ziet de Zoé echter al meteen in zijn garage staan: “We hebben alles in huis voor een elektrische wagen, met drie rijen zonnepanelen op het dak.”
De prijs
Renault biedt de Zoé aan vanaf 21.550 euro in de afwerking Life tot 23.350 euro voor de uitvoeringen Intens en Zen. In elk geval omvat de basisuitrusting het multimediasysteem R-Link. “Ik vind hem nog iets te duur”, zegt Philippe. “Vooral omdat je hier ook nog de huur van de batterijen en de prijs van een laadinstallatie moet bijtellen”, stelt Benjamin vast.
Maarten merkt verstandig op dat de import van een tweedehands Zoé uit Frankrijk, waar kopers van een nieuwe Zoé een overheidsbonus van 7.000 euro krijgen, interessant kan zijn. In België ontbreken immers fiscale stimuli voor elektrische wagens, behalve de 120 procent aftrekbaarheid voor bedrijven. In Wallonië genieten natuurlijke personen een belastingvoordeel dat oploopt tot 9.510 euro voor het jaar 2013 (inkomsten 2012).
Conclusie
Voor sommigen was dit de eerste ervaring met een elektrische wagen. Alle testrijders waren aangenaam verrast, niet alleen door de ontspannen rijstijl maar ook door het geslaagde product op zich. “Voor huishoudens die 20.000 euro kunnen uitgeven aan een tweede wagen, is dit een verleidelijk aanbod. Het werkingscomfort is veel beter dan in auto’s met een verbrandingsmotor”, vat Philippe samen. Deze avantgardistische technologie heeft inderdaad wel een prijs.