De 5-Reeks Gran Turismo verscheen in 2009 op de markt. Zelf wou hij de aandacht vestigen op zijn verfrissend gebruik van interieurruimte en plaatsaanbod. Maar met zijn opgeblazen en plompe achterkant, zijn lauwere weggedrag dan dat van de toenmalige 5-Reeks en zijn aanvankelijke gebrek aan echte instapmotoren – iets wat BMW later in zijn modelcyclus rechtzette – kon de 5-Reeks GT geen echte vuist maken.

Maar nu zijn we 2018, mikt de huidige 5-Reeks meer op comfort dan op rijdynamiek en ziet het modelgamma bij BMW er weeral anders uit. Te beginnen met de bouwstenen en de platformen.

Waarom heet hij nu 6-Reeks GT en niet meer 5-Reeks?

Dat heeft in de eerste plaats te maken met de BMW-marketingtaal: de gewone berlines en breaks krijgen een oneven nummer, de andere koetswerkvarianten zoals coupés, cabriolets en vierdeurscoupés krijgen een even nummer. Zo ook deze 6-Reeks Gran Turismo.

Dat zorgt er wel voor dat het huidige gamma van de 6-Reeks een amalgaam is van verschillende modellen: de Cabriolet en Gran Coupé delen hun fundamenten nog met de vorige 5-Reeks, de Gran Turismo maakt een spreidstand tussen de huidige 5-Reeks en 7-Reeks. Hij deelt niet alleen dezelfde bouwstenen, maar belooft ook de interieurruimte van een 7-Reeks en meer laadruimte dan een 5-Reeks Touring.

Wat is er dan zoal veranderd?

In de eerste plaats de afmetingen. Met 5,09 meter is hij bijna 9 centimeter langer dan de 5-Reeks GT. De breedte blijft met 1,90 meter ongewijzigd, de hoogte is met 1,54 meter zo’n 2 centimeter verlaagd. Door de lange, schuin aflopende daklijn oogt hij slanker – alsof de designers nog eens even naar de 3-Reeks GT hebben gekeken – en worden zijn coupéallures versterkt. Iets wat de frameloze zijruiten in de verf zetten.

Binnenin herken je dan weer het dashboard van de 5-Reeks, en kom je gadgets tegen die diezelfde 5-Reeks en 7-Reeks ook te bieden hebben, zoals de display key of de gebarenbediening voor het infotainmentsysteem. Alle luxe- en comfortvoorzieningen vind je terug in de optielijst, zoals geventileerde zetels met massagefunctie. Het infotainmentsysteem is dan weer naar goede, moderne BMW-gewoonte uitermate geconnecteerd: een vlekkeloze smartphone-integratie, Apple CarPlay, internet en stem- en touchbediening.

Ook de rijhulpmiddelen krijgen een grondige update: een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning, adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie, rijstrookwaarschuwing enzovoort. En net als in de 5-Reeks en 7-Reeks kan je deze 6-Reeks GT ook parkeren met behulp van de display key.

Is de 6-Reeks GT nog zo ruim als de 5-Reeks GT?

Beter nog: hij is ruimer. Zo is de kofferruimte met 610 liter in de 6 GT maar liefst 110 liter groter dan in de 5 GT. Klap je de achterbank neer (in 40/20/40-verhouding, en zelfs elektronisch vanuit de kofferruimte), dan maak je maar liefst 1.800 liter vrij, 100 liter meer dan in zijn voorganger. De kofferklep uit twee delen is wel verdwenen: voortaan is de 6-Reeks Gran Turismo gewoon een vijfdeurs.

Zoals verwacht is het plaatsaanbod royaal: vooraan zit je hoger dan in een gewone 5-Reeks, achteraan beschik je over ruim voldoende been- en hoofdruimte. Zelfs met de aflopende daklijn. De inspiratie komt duidelijk uit de 7-Reeks, zeker als je weet dat je de rugleuning achteraan elektrisch kunt verstellen en uiteraard over zetelverwarming beschikt.

Hoe rijdt hij?

Wij gingen voor een uitgebreide testrit met de instapbenzine, de 630i. Dat is een twee liter grote viercilinder die 258 pk en 400 Nm produceert. Standaard is hij gekoppeld aan een achttrapsautomaat die de achterwielen aandrijft. Daardoor sprint hij in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u, en gaat hij door naar een top van 250 km/u.

Wat ons tijdens de testweek het meest verbaasde aan de 630i, is zijn opvallende werkingsstilte. BMW is erin geslaagd om de geluiddemping naar een hoger niveau te tillen. Verder is deze vierpitter een blok dat het vooral van zijn koppel moet hebben. In combinatie met de vlotte automaat is deze instapmotor geschikt voor dagelijks verkeer.

Voor dynamischere ritten blijf je wat op je honger zitten. De 630i heeft voldoende trekkracht, maar loopt niet echt over van enthousiasme. Tel daarbij het stuur dat gevoel en precisie mist en het koetswerk dat door zijn hogere positie meer rolt dan een 5-Reeks, en je gaat de 6-Reeks GT eerder appreciëren voor zijn royale comfort. Een gelijkaardige bedenking die we ons ook bij de 5-Reeks maakten. Wel moeten we erbij vermelden dat onze testwagen niet was voorzien van de Executive Drive-optie met luchtvering, actieve antirolstangen en vierwielsturing, een optie die een duidelijk verschil zou maken.

Hoeveel kost deze nieuwe 6-Reeks Gran Turismo?

Beginnen doe je met deze 630i GT, die € 61.200 kost. Daarboven vind je de 640i GT, voor € 68.400 (en € 71.200 met xDrive). Het dieselaanbod begint met de 630d GT vanaf € 66.700 (€ 69.500 voor de versie met xDrive) en eindigt met de 640d GT. Die laatste kost je € 75.050.

Ter vergelijking: de iets lagere Audi A7 Sportback begint vanaf € 69.900, maar heeft voorlopig nog een beperkter motoraanbod. Idem voor de Mercedes CLS, die begint vanaf € 74.173.

Voor deze 630i Gran Turismo geeft BMW een gemiddeld verbruik op van 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 142 g/km. Wij klokten met 8,7 l/100 km een dikke twee liter hoger af.

Besluit?

De BMW 6-Reeks Gran Turismo doet op alle vlakken beter dan zijn voorganger. Hij is niet alleen ruimer, maar ziet er ook een stuk slanker uit en krijgt van meet af aan al een degelijke instapmotor, de 630i. De benzineviercilinder kwijt zich comfortabel van zijn dagelijkse taak. Comfort is trouwens het kernwoord in deze 6-Reeks GT, want voor sportiviteit moet je de nodige opties aanstippen. En dan loopt het prijskaartje traditiegetrouw hoog op…