Als je op de premiummarkt mikt, heb je het in Europa niet makkelijk. De Duitse drie hebben het in zowat alle segmenten voor het zeggen, en de rol van outsider wordt al ingenomen door Volvo of Jaguar. Toch krijgt Toyota met luxedochter Lexus langzaam maar zeker een voet tussen de deur. Vorig jaar sloot Lexus zelfs een recordjaar af, met bijna 75.000 verkochte modellen in Europa “in de brede zin van de term”.
Vlaggenschip
Daar nemen de Japanners geen genoegen mee. Tegen 2020 wil het 100.000 Lexus-modellen verkopen in hun brede interpretatie van Europa. Daar zullen de recente UX en nieuwe ES meer toe bijdragen dan de LS. Maar dat wil niet zeggen dat de vijfde generatie van het vlaggenschip de toon niet zet voor de volgende jaren.
XXL radiatorrooster
Je kunt niet om het gigantische radiatorrooster van deze LS heen. Maar omdat de auto 5,2 meter lang is, past het nog relatief harmonieus in het geheel. In profiel valt vooral het hoge koetswerk op. Dat is een effect van de luchtvering: de LS staat bij stilstand 4 centimeter hoger op de wielen voor een makkelijkere in- en uitstap. Eens je begint te rijden, gaat de Lexus wat lager liggen.
Uitnodigend
Aan boord zit je nog het best rechts achteraan. Met zijn verschillende afstellingen is dat een van de comfortabelste plaatsen aan boord. De rugleuning kan je kantelen tot een hoek van 48 graden en er is zelfs een beensteun. Voeg er nog een efficiënt massagesysteem aan toe en je kunt Europa doorkruisen in royaal comfort. Je moet dan wel relatief licht reizen: het koffervolume bedraagt “amper” 430 liter (vooral door de batterijen) en is amper moduleerbaar.
Onberispelijke afwerking
Het interieur is trouwens ook geweldig afgewerkt. Harde plastics hadden we natuurlijk niet verwacht, maar de kwaliteit van de materialen dwingt wel respect af. Bovendien straalt de Lexus LS een eigen sfeer uit. Anders dan de koele, klassieke sfeer van de Duitsers. Misschien zal niet iedereen warm lopen van de “Origami”-inzetstukken, het gestreepte dashboard of de “Kiriko”-glazen inzetstukken, maar de Lexus houdt er wel een eigen, verzorgde persoonlijkheid op na.
Ergonomie: verbeterbaar
De ergonomie kan dan weer beter. De klassieke bedieningsorganen zijn natuurlijk relatief eenvoudig, maar het infotainmentscherm en alle extraatjes in een limousine van dit genre heb je niet snel onder de knie. Wij begonnen er op het einde van onze testweek pas aan te wennen… Het grote touchpad op de middentunnel bedient alles, waarbij je wijsvinger als computermuis dient. We hebben al eenvoudiger en ergonomischer gezien…
Plaats voor V6
De vorige LS was er als 600h, met hybride aandrijving en V8. De nieuwkomer heeft “maar” een V6. Die is 3,5 liter groot en produceert 295 pk. Samen met de twee elektromotoren zorgt hij wel voor 354 pk. Dat vermogen gaat naar keuze naar de achterwielen of de vier wielen. De Europese concurrenten kiezen voor plug-inhybrides om professionele klanten te verleiden met de (kunstmatig) lage CO2-cijfers. Lexus zweert (voorlopig) bij een klassieke, niet-oplaadbare hybride. Dat zorgt dan weer voor een CO2-uitstoot van 147 g/km, en zelfs 161 g in de vierwielaangedreven versie.
Aanwezig
Onderweg valt de uitstekende geluiddemping van de LS op. Aan stabiele snelheden kan je kilometers afmalen in volstrekte stilte. Maar zodra je het gas induwt, is de aandrijving hoorbaar aanwezig. Dat verstoort de rust aan boord. De prestaties overtuigen gelukkig wel. De vorige hybride LS zette met zijn V8 stevige prestaties neer, maar de nieuwe LS 500h hoeft amper onder te doen. Lexus geeft een tijd op van 0-100 km/u in 5,4 seconden. Niet slecht voor een slagschip van 2,3 ton.
Duw je wat door, dan is het “koffiemoleneffect” van de nieuwe Multi Stage-versnellingsbak met 10 gesimuleerde verzetten minder aanwezig. Hij is dan weer minder transparant bij een rustige rijstijl dan de vorige CVT, die hetzelfde effect had… bij een sportieve rijstijl. Je kunt niet alles hebben…
Comfortabel, maar geen vliegend tapijt
Op vlak van comfort valt vooral het effect van de luchtvering op, afhankelijk van de uitrustingsversie. Hij zweeft weliswaar niet even vlot over oneffenheden als de Mercedes S-Klasse. Het rempedaal is trouwens ook weinig progressief. De overgang tussen het regeneratieve en normale remmen is niet goed afgewogen, en in files zelfs vermoeiend. Gelukkig werkt de semi-autonome rijhulp wel voorbeeldig. Je kan de auto dus zelf het werk laten doen in de file.
10 tot 11 liter
Tegenover zijn voorganger met acht cilinders ligt het gemiddelde verbruik wel lager. De LS 500h verbruikt officieel 6,5 tot 7,1 l/100 km, afhankelijk van voor- of vierwielaandrijving. In de praktijk reken je best op 10 tot 11 l/100 km. Geen verrassing als je ziet wat er onder de motorkap ligt.
Besluit
De LS 500h zet hoge standaarden op vlak van afwerking en sfeer aan boord. De ergonomie laat dan weer steekjes vallen, met onder meer een complex infotainmentsysteem. De hybride aandrijflijn is efficiënter dan vroeger, de LS dynamischer dan zijn voorganger. Jammer dat de motor bij hernemingen te aanwezig is, en dat sommige details (zoals het gevoel in het rempedaal) niet even zorgvuldig zijn uitgewerkt als de rest van deze limousine.