Wim Bervoets

10 MEI 2019

Rijtest: Porsche Macan, GTI op hoge poten

Sinds zijn debuut in 2014 groeide de Macan al snel uit tot een van de populairste Porsche-modellen. De compacte SUV kreeg eind vorig jaar een facelift. Wat die deze Porsche Macan bijbrengt?

Advertentie
Advertentie

201905101606262019porschemacan01.jpg

Om het belang van de Macan voor Porsche even te schetsen: de compacte SUV is de bestverkopende Porsche in het gamma. Bij uitstek. Meer nog dan de 911, Cayenne of Panamera. Hem scherp houden is dus de boodschap in een competitief segment, met concurrentie in eigen huis van de Audi Q5, van collega-Duitsers BMW X3 en Mercedes GLC, en van outsiders als de Alfa Romeo Stelvio, Range Rover Evoque en Jaguar F-Pace.

De tekentafel

Visueel heeft Porsche zijn succesmodel natuurlijk niet drastisch veranderd. Vooraan krijgt de Macan nieuwe lichtblokken, die altijd voorzien zijn van ledtechnologie. Ook de voorbumper belandde opnieuw op de tekentafel, met een potigere look als resultaat. Achteraan passen de Duitsers hun nieuwe huisstijl toe: voortaan worden de achterlichten met elkaar verbonden door een ledstrook. Nieuwe velgen en accenten, en nieuwe koetswerkkleuren – zoals het felgroene Mamba Green van onze testauto – maken het totaalplaatje af.

In het interieur zien we een nieuw stuur, dat geleend wordt van de 911 en met de optionele Sport Response-knop zelfs inspiratie haalt bij de 918 Spyder. De designers verschoven de ventilatiemonden op de middenconsole om plaats te maken voor het grotere touchscreen van het Porsche Communication Management. Dat is voortaan 10,9 duim groot in plaats van 7,2 duim, en zorgt ervoor dat het dashboard van de Macan de kloof overbrugt tussen het dashboard met knoppen in de oudere Porsche-modellen in het gamma, en het dashboard met touchscreens in de nieuwere.

Verder is de rijpositie in de Macan zoals steeds voortreffelijk: er zijn maar weinig sportieve SUV’s die je het gevoel geven dat je diep in een lagere auto zit. Maar dat geldt niet voor alle plaatsen: achteraan is de hoofdruimte door het aflopende dakdesign beperkt. Been- en kofferruimte (500 tot 1.500 liter) is er dan weer genoeg, zij het voor twee passagiers in plaats van drie op de achterbank. Ook de afwerkingskwaliteit is op referentieniveau.

201905101606252019porschemacan03.jpg
201905101606242019porschemacan02.jpg

201905101606252019porschemacan04.jpg
201905101606252019porschemacan05.jpg

De testbank

Geen diesels meer in deze SUV: de Porsche Macan doet het alleen nog met benzinemotoren. Op dit moment zijn dat er twee: een 3.0 V6 van 354 pk en 480 Nm in de Macan S, en een 2.0 viercilinder turbo in de Macan. Daarvan deelt Porsche de basis nog steeds met Volkswagen. De viercilinder ziet door een partikelfilter zijn vermogen iets terugvallen: van 252 pk naar 245 pk. Maar hij beantwoordt wel aan de recentste uitstootnormen. Gecombineerd met 370 Nm en een uitstekend schakelende PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten gaat de Porsche Macan vloeiend, probleemloos en gewillig naar 100 km/u in 6,7 seconden (6,5 seconden met het Sport Plus-pakket) en door tot 225 km/u.

Aan spierkracht ontbreekt het de viercilinder dus niet: hij heeft geen problemen met de 1.800 kilogram van de Duitse SUV. Aan karakter iets meer, tenminste: voor een Porsche. Hij klinkt als een opgejaagde viercilinder turbo, die perfect past bij de Golf GTI, maar die in een product uit Stuttgart wat meer noten op zijn zang mocht hebben. Zijn uitverkoren toerental is het middengebied: voor de toerentalbegrenzer voelt deze 2.0 minder enthousiasme.

Sturen doet de Macan ook als een GTI, en dat is deze keer een compliment: de Porsche reageert alert en scherp op je stuurinput, en doet dat bovendien met veel gevoel. Hoewel de Macan op hoge poten staat, houdt hij zijn koetswerk snaarstrak in het gareel. Net als bij de grotere Cayenne bepaal je het rijdynamische karakter van de Macan grotendeels door de gekozen opties. Zoals de keuze tussen PASM-adaptieve dempers (Porsche Active Suspension Management) of luchtvering, of de velggrootte (21 duim lijkt ons teveel van het goede).

201905101606252019porschemacan06.jpg

De rijpolitie

Porsche maakte van de facelift gebruik om de rijhulp van de Macan iets uit te breiden. De adaptieve cruise control krijgt er bijvoorbeeld filehulp bij. Verder houdt de SUV het bij de zaken die gebruikelijk zijn in het segment: parkeersensoren met 360-gradencamera, dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp enzovoort.

De gadgets

Het geüpdatete infotainmentsysteem bevat enkele nieuwe functies, waaronder stembediening. De connectiviteit is verder up-to-date, met uitgebreide realtime-informatie, hulpdiensten en een app voor gebruik buiten de auto. Apple CarPlay staat op de optielijst, net als uitgebreide audio-installaties van Bose en Burmester.

201905101606262019porschemacan08.jpg

De rekening

Het prijskaartje van € 62.194 blijft al bij al binnen de perken – al zijn de meeste van zijn concurrenten minder duur – maar het is vooral de optielijst die de factuur doet aandikken. Zeker wanneer je je Macan luxueus en hightech wil aankleden, loopt de teller makkelijk door richting € 90.000…

Het verdict

De facelift die deze Macan te beurt valt, is een logische. De visuele en technologische updates brengen deze Porsche weer up-to-date, terwijl zijn rijeigenschappen hem onveranderd de referentie laten blijven in zijn segment. De dieselmotoren werden uitgezwaaid, de basismotor overstijgt zijn etiket als instapmotor. Maar wie het echte Porsche-karakter wil versterken, kiest misschien beter voor de Macan S.

201905101606262019porschemacan09.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie