Aan het einde van de jaren dertig, voor de wereld in het geweld verviel, heerste er een zekere euforie in de autowereld. De liefhebber van sportieve en prestigieuze auto’s had namelijk de keuze uit meerdere vierwielers: de Mercedes 540K, Hispano-Suiza J12, Duesenberg enzovoort. Krachtige, maar tegelijk zware machines. Voor wie op zoek was naar absolute topprestaties en een avantgardistische stijl, bleven er uiteindelijk maar twee oplossingen over: de Bugatti Type 57 SC en de Alfa Romeo 8C 2900B. Maar die laatste was zonder twijfel superieur.
Waarom?
Simpelweg omdat Alfa Romeo er een ongelooflijke technische demonstratie van maakte. De 8C 2900B lijkt wel een kruising tussen een McLaren P1 en een Bentley Mulsanne. Een woeste machine met onuitgegeven prestaties, maar tegelijk geraffineerd, luxueus en comfortabel. Niets was te goed en de technische oplossingen werden beschouwd als avantgardistisch: acht cilinders in lijn met een dubbele bovenliggende nokkenas voor een 2,9-liter die 180 pk ontwikkelt, twee Roots-compressors, hydraulische schokdempers, hydraulische remmen, vier onafhankelijk opgehangen wielen, … Een festival van technologische innovaties waarop zelfs Bugatti niet kon antwoorden.
Ongelooflijk verleden
Tot 1949 blijft het verleden van de auto vaag. Wat volgt, is wel bekend: de Alfa werd gekocht door amateurracer Mario Tavares, die de auto van Italië naar Brazilië bracht. Het vervolg zal niet in de smaak vallen bij puristen: de auto werd ingekort en zijn schitterende achtcilinder-in-lijn werd ingeruild voor … een V8 van de Corvette. Hiermee nam de Alfa deel aan enkele plaatselijke wedstrijden, her en der met succes.
Op hetzelfde moment werd in Argentinië een andere amateurracer eigenaar van een identiek Alfa Romeo 8C 2900, ook met een Spider-koetswerk van Touring. Hij paste de auto eveneens aan om ermee te kunnen racen. Gelukkig was hij helder genoeg van geest om het koetswerk min of meer in originele staat te behouden. Tot zijn dood in 1986 was bleef hij eigenaar van de auto.
Terug naar Europa
In 1983 ontdekt een zekere David Black het ontstaan van één van de ‘onsterfelijke’ Alfa’s. Hij koopt het chassis in Brazilië, een chassis met de originele ophanging maar de nodige aanpassingen om de V8 van de Corvette te kunnen monteren. David Black overlijdt enkele jaren later en hetzelfde onderstel verandert nog twee keer van eigenaar om uiteindelijk te belanden bij een Zwitserse verzamelaar. Deze Guido Haschke kocht ook een Touring Spider-koetswerk bij een Italiaanse verzamelaar. Volgens hem is er geen twijfel mogelijk: dit koetswerk komt uit Argentinië.
Grote puzzel
In 1994 koopt de Amerikaanse verzamelaar Sam Mann het project en schakelt hij dé Alfa Romeo-specialist Simon Moore in voor de reconstructie. Hij weet de hand te leggen op een authentieke motor, een echte achtcilinder-in-lijn, waardoor het mogelijk wordt om de auto volledig en in zijn originele staat te herstellen.
Verrassing: bij de restauratie blijkt dat de gaten van het koetswerk perfect passen op het chassis. Dat kan geen toeval zijn: in die tijd gebruikte Touring geen vaste gietvormen en was elke auto dus uniek. Het ging dus uiteindelijk niet om de assemblage van twee auto’s, maar wel van één en dezelfde wagen die ooit uit elkaar was gehaald en zo’n veertig jaar later opnieuw bij elkaar gebracht werd. De restauratie eindigde in 1997. De auto nam daarna deel aan enkele elegantiewedstrijden, waar hij vele prijzen behaalde. Achter het stuur legde Sam Mann ongeveer 20.000 km af.
Geïnteresseerd?
Voor elke zichzelf respecterende autoliefhebber is deze Alfa Romeo een mijlpaal. Deze auto vertegenwoordigt zowel de flamboyante techniek als de stijlvolle elegantie van het einde van de jaren dertig. Niets zou daarna nog hetzelfde zijn. De auto is bovendien perfect bruikbaar vandaag en kan ondanks zijn leeftijd van 77 jaar nog een voorbeeld zijn voor moderne auto’s.
De auto wordt op 19 en 20 augustus geveild in Monterey en wordt momenteel geschat op ongeveer twintig miljoen euro. Ter herinnering: er werden maar 32 exemplaren van gebouwd, waarvan 12 Touring Spider-modellen. Slechts zeven ervan rusten op een chassis zoals dit exemplaar. Kortom, dit is een zeer zeldzame bolide.