Het verhaal: Pierre Noblet, een Frans industrieel uit Roubaix, heeft een passie voor auto’s en voor alles wat met autosport te maken heeft. In december 1957 koopt hij de 0619 GT, een fantastische Ferrari 250 Tour de France. Van 1958 tot 1960 doet hij mee aan een tiental races, waar hij vaak goede resultaten behaalt.
Een goed gevuld palmares
In 1960 verkoopt Noblet zijn Ferrari. De volgende twee eigenaars doen de wagen telkens vrij snel van de hand en uiteindelijk wordt de Ferrari gestolen en krijgen de dieven er tijdens de roof een ongeluk mee. In de bekende Charles Pozzi garage kan de auto gelukkig geheel volgens de regels gerepareerd worden om vervolgens verkocht te worden in de buurt van Saint-Cloud. In 1968 raakt de wagen echter voor de tweede keer in een ongeval betrokken. Terwijl de enthousiaste chauffeur aan hoge snelheid met vrienden rondrijdt, verliest hij de controle over het stuur. De Ferrari belandt als gevolg tegen/in de muur van een Peugeotfabriek.
Bewogen leven
Vervolgens koopt iemand uit de Verenigde Staten de wagen beschadigd over. In 1975 mag Wayne Sparling zich de eigenaar noemen. Als voormalig technicus bij Luigi Chinetti, weet Wayne het één en ander over automechaniek. Hij beslist om de wagen beetje bij beetje te herstellen. Wanneer de Ferrari opnieuw rijdt, twijfelt Wayne geen moment: hij neemt plaats achter het stuur en neemt deel aan rally’s en andere manifestaties. Nu pas, na 40 jaar, beslist hij om afscheid te nemen van zijn favoriete Ferrari.
RM Sotheby’s
RM Sotheby’s biedt deze bijzondere wagen te koop aan tijdens de ‘Amelia Island’-veiling op 12 maart 2016. Het veilinghuis maakt voorlopig geen schatting bekend, maar verwacht wordt dat deze grijze bolide verkocht zal worden voor meer dan 10 miljoen euro. Laten we alvast hopen dat de toekomstige eigenaar geen schrik heeft om de V12 van 3 liter met 260 pk te laten ronken!